Uppblåsande liggunderlag

Hur lång tid tar det i normala fall för ett Therm A Rest Trail Pro att blåsa upp sig självt?

Jag tycker min tar på tok för lång tid, som om det var trångt i "luftvägarna".

Det kan ta några minuter om man inte hjälper till att blåsa in luft.
Själv brukar jag öppna ventilen sedan bara låta liggunderlaget ligga, och blåsa upp sig självt, medan jag gör något annat så om det tar 1 eller 10 minuter är inget som stör mig.
//Peter

Ok, tack!

För nog tar det 10 minuter alla gånger innan jag hjälper till att blåsa upp det.
Jag tänkte att utifall det här skummet tagit skada av att ligga sammanpressat så länge som det gjort. Jag köpte det nytt för nån månad sen och det står att det bara ska ta några minuter på sig att blåsa upp sig. Men efter några minuter är det precis lika platt som innan.

"Skummet" åldras efterhand och mår inte bra av att förvaras hoprullat för länge.

Om du vill förlänga livslängden på underlaget och vill att det skall blåsa upp sig själv så fort som möjligt så skall du långtidsförvara underlaget uppblåst och inte hoprullat.
Precis som det står i instruktionerna ;)

Sedan är det en myt att det blåser upp sig, helt och hållet, av sig självt. Man måste blåsa in den sista luften manuellt.

//Peter

Ja jag har haft det uppblåst sen jag köpte det (precis som det står :).
Förutom ett dygn där jag rullade ihop det och provpackade det i ryggsäcken och sen "simulerade" transport för att se hur snabbt det skulle blåsa upp sig när jag väl kommer ut i skogen. Men det blåste verkligen inte upp sig snabbt.
Jag vill undvika att blåsa upp det för att inte få in en massa fukt, ska ha det i vinter och jag vill ju inte ha en stelfrusen planka att ligga på.

Du behöver inte oroa dig speciellt mycket över att du blåser in fukt i underlaget så att det skall bli stelfruset.

Det blir så liten skillnad i fukthalt på några inblåsningar så du får blåsa upp det MÅNGA gånger för att detta skall ske och samtidigt så åker den mesta av denna fuktiga luft ut igen när du rullar ihop underlaget för att packa ner det.

Värre blir det däremot med underlag som skall blåsas upp helt manuellt (luftmadrasser). Till dessa bör man använda sig av den pump som ofta följer med eller är integrerad i dessa just för att man inte skall blåsa in onödigt mycket fukt.

//Peter

Värre blir det däremot med underlag som skall blåsas upp helt manuellt (luftmadrasser). Till dessa bör man använda sig av den pump som ofta följer med eller är integrerad i dessa just för att man inte skall blåsa in onödigt mycket fukt.

Har använt en isolerad luftmadrass från "Pacific outdoor equipment" i flera år nu, utan pump. Den har inte tagit någon skada av eventuell fukt från mina lungor iaf.

Nu har jag testat att bara låta min Trail Pro ligga och blåsa upp sig själv.
20 minuter tog det, det tycker jag är länge, vad tycker ni?
(Sen fick jag ge den ett par blås själv för spänsten men det är ok)

Har använt en isolerad luftmadrass från "Pacific outdoor equipment" i flera år nu, utan pump. Den har inte tagit någon skada av eventuell fukt från mina lungor iaf.

Det har den med all säkerhet inte gjort och det är just det som är min poäng.

OM man skall vara försiktig så är det (endast?) med luftmadrasser som används i 'extremt' kalla förhållanden. Det finns en anledning till att många av dessa har en integrerad pump. Det är inte (endast) för att det skall bli enklare att blåsa upp denna utan för att du inte skall blåsa in fuktig luft i madrassen.
Men det tar fortfarande lång tid innan det påverkas i någon större skala.

Samtidigt så är det, som föregående skriver. Hur vet man det? Eftersom försämringen kommer stegvis så är det inte alls säkert att man lägger märke till denna.

Angående att det tar tid för madrassen att blåsa upp sig själv så hänvisar jag till svaren på Therm-a-rests FAQ där fölande bl.a står:
If your mattress is new, or has been stored rolled or compressed for a significant amount of time, it could take up to 24 hours for the foam inside your mattress to fully regain its loft and maximum self-inflating efficiency. To help with this, we recommend inflating your mattress fully by mouth to help stretch the foam core back to its original loft.

Det kan alltså ta tid, så enkelt är det.
Här finns också svar på de övriga frågorna, som du oroar dig över, gällande att blåsa in luft i liggunderlaget.

//Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
kennet_arvidsson Exped liggunderlag delamineras Bo och sova 35
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 19
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg