Unna Visttascohkka?

Hej allihop!

har tänkt att vandra från Kungsleden in till Vistasvaggi förbi Tjatjajaurekåtan.

Är det någon som vet om det går bra att vandra upp (dagstur) på Unna Visttascohkka, därifrån?

Kommer man upp på toppen och kan se ut över Vistasvaggi?

(Om inte, går det bättre från Unna Visttasvaggi/Unna Visttasjavri?)

Skeptisk till Tjatjajaurevalet

Det verkar dåligt med svar. Det är mer än ett decenium sen jag sist passerade Tjatjaure och jag är skeptisk till att därifrån ta sig till Unna Vistascohkka. Du måste vada jokken och upp i en massa brantheter. Går Du "bakvägen" om jokken vill jag minnas att det är rejält brant. Unna Vistascohkka är från öster dessutom ett lodrätt stup. Går Du in i Unna Vistasvaggis östra del så finner Du nykrossad sten vid ingången som fallit från berget.

Du ska gå in västerifrån via Unna Vistasvaggi till foten av berget. Den vägen är det inget stup (Längre har jag aldrig kommit, vi ställde in toppen pga dimma ett år). Förmodligen en formidabel utsikt därifrån om man tittar på kartan.

Sen är det ju bara att fortsätta Unna Vistasvaggi ned mot Vistas. Skillnaden mot Vistasvaggi som är grön är att det är rejält blockigt längs sjön, men med tiden kommer man ju fram. Vacker utsikt mot Vistas.

Mvh Björn
[Ändrat av Karhu 2003-06-25 kl 22:27]

Perfekt!

Tack för svaret!

Precis den information jag (vi) behövde. Nu har vi planerat om turen till din föreslagna väg. Som sagt, det ser ut som oslagbar utsikt "på pappret"...

En följdfråga, kommer du ihåg om det finns bra tältplatser vid sjön?

Tältplatser i Unna Vistasvaggi

När jag gick där sökte vi inte tältplatser i dalen så jag "rekade" inte efter detta. Jag kan därför inte rekommendera någon plats. Men Du bör hitta platser i västra änden.
Som jag minns det var det blockmarker längs sjöarna. Vid den östligaste sjön rejält blockigt. Här är tältning utesluten. Mer väster ut övergick dalen i gräshed (nåja, ganska stenuppblandad).
Det fanns även "uppfrysningskullar" och ev kan några av dessa vara tältbara.

Generellt ligger dalen strax under 1100 m nivån och på den höjden börjar det bli svårare att hitta de riktiga "höjdarcampingplatserna" även om man brukar hitta enstaka lämpliga ytor.
Vid 12-1300 m har oftast den rena blockterrängen tagit över och här måste man oftast röja sten för att kunna tälta.

Mvh Björn

Inga tältplatser vid sjön

Håller med ovanstående inlägg om att det är svårt - för att inte säga i princip omöjligt- att hitta tältplatser i dalen. Längs sjöarna är det rejält blockigt (ta gott om tid på er för vandringen...). Det är hur som helst en häftig, karg dal med stora kontraster mot både dalen ner mot Alesjaure i väster och Vistasvagge i öster.

När vi gick Unna Vistas ifrån Vistas i augusti 1999 hamnade vi mitt i en litet snöoväder med kraftiga kastvindar precis i dalens mynning. Sikt = noll och alla kläder på. Men så fort vi kom över klacken upp i dalen klarnade det upp och när vi vände oss om såg vi ovädret komma rykande ner mellan topparna och fortsätta ner mot Vistas. Vi kämpade på i stilla mak bland blocken och vädret blev bara bättre. När vi nådde den vidsträckta Alesjauredalen (vad den nu heter) var det full sommar, vindstilla och blå himmel. Det är kul med fjällväder!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
avslutat_medlemskap_2501 Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg