Unna Räitavagge

avslutad210712

Gäst
Planerar sommarens första tur och eftersom jag i fjol gick Vistasstugan - Nallostugan funderar jag i år på att istället gå från Vistasstugan till Unna Räitasstugen via Unna Räitasvagge.

Det första jag funderar på är lämpliga vadställen och om det är svåra vad med tanke på att jag kommer att gå första veckan i juli med allt det innebär i form av vattenflöden.

Det andra jag funderar på är hur pass svårt sista biten mot Unna Räitasstugan är när man kommer nerifrån. Har förstått att det skall vara rätt brant men är det alltför svårt för en normal fjällvandrare. Kondition är inget problem men är det traggligt att ta sig fram. Har sökt på nätet men väldigt lite bilder och berättelser om just den sista biten. Kollade dock i Clas Grundstens bok och eftersom den etappen är markerad som [S-MS] så blir jag lite fundersam. Alternativet är att gå vistas - nallo och sen en dagstur till Unna Räitas men känns inte riktigt så skoj att gå samma väg som i fjol.

En fin tur!

Jag gick den turen förra sommaren i början av augusti.
Förhållandena är säkerligen annorlunda i början av Juli men jag kan ju berätta hur jag upplevde sträckan ändå.

Om du kommer från leden i Vistasvaggi och om du ska gå på norra sidan (vilket jag rekommenderar) av Räitajohka så måste du ta dig över Räitajohka först. Vi tog oss över i 'deltat' till Vistasjohka där den delar upp sig i många mindre jokkar. Det var inga större problem och vi kunde ta oss över med kängorna på. På ett ställe kastade vi över ryggsäckarna först och hoppade sedan över den sidojokken, det var väl det mest dramatiska på det 'vadet'.

Därefter är det lite jobbig sly man måste ta sig igenom innan man kommer upp i själva branten. Efter den värsta stigningen så blir det att gå på skrå en bit. Man kan lätt hitta en stig som håller sig på 'mellannivå'.

På kartan är det flera jokkar utmärkta som kommer ner från området kring topp 1566, men vad jag kan minnas så var alla dom uttorkade.

Det enda vadet vi fick göra var över jokken som kommer ner från Räitaglaciären. Enligt Grundsten så finns här ibland en snöbrygga som man kan använda för att ta sig över men någon sådan såg vi inte till.

Jag rekommenderar dig stark att besöka vattenfallet vid denna jokk. Det var sannerligen mäktigt (och blött) att gå ner och ställa sig brevid det. (se fotoalbum).

Just efter det stora vattenfallet så finns det ett 'trappstegs'-vattenfall och vi hittade ett vadställe just nedanför. Det ser ut att vara mer strömt än vad det var och det var inga problem att ta sig över där.

http://m1.920.telia.com/~u92019020/vad.jpg

Efter Räitajokken så planar ravinen ut och det mer lättvandrat.

http://m1.920.telia.com/~u92019020/vaktposten pyramiden.jpg

Vi tog oss upp till stugan via den södra sidan och därmed fick vi ta oss över Räitajokka igen, vilket vi kunde göra med kängorna på.

Det är väl hyffsat brant och jobbigt, men jag skulle inte kalla det farligt.
Vi tog sikte mot glaciären under knivkammen och sneddade upp mot den.

http://m1.920.telia.com/~u92019020/knivkammen.jpg

Det jag upplevde som jobbigast var att det på sina ställen kunde vara mjuk 'lera' efter glaciären som har dragit sig tillbaka. Vill man slippa det så kan man gå upp närmare klipphyllan men då är det brantare också.

Jag tror att man kan ta sig upp via den norra sidan också men den såg brantare ut.

Övre sträckan är det inte så mycket att säga om, det är platt och blockterräng ända ner mot jokken mot Nallo från sjö 1056. Den jokken tog vi oss över med kängorna på också.

http://m1.920.telia.com/~u92019020/stugan.jpg

Det är en fin tur och den är jobbig på en del ställen, men du beskriver dig som en normal fjällvandrare med kondition och jag beskriver mig själv som en nybörjare utan kondition och jag hade inga större problem så det går nog bra :)

Det bekvämaste är nog att följa ledmarkeringen som finns på kartan. Gå över vistasjokken via bron mot Kaskasavagge, följ leden en km till stigkorsningen med skylt "bro 1km". Följ stigen åt höger så kommer du ut vid deltat där det går bra att vada över.

Jag gick denna väg fast motsatt håll i början av augusti -02, sommaren hade varit väldigt varm och torr och jag hade inga problem med vad. Jag tog visserligen av mig kängorna vid Räitatjåkka-jokken, men vattnet gick aldrig så högt som på föregående talares bilder! (såg inte heller till någon snöbrygga)

Jag var också lite orolig för branten vid stugan . Men det gick, ner kom jag. Löst grus var det värsta tyckte jag, men det fanns flera snöfläckar kvar som kändes tryggare att gå på än lösgruset. Sedan var det väldigt lättgånget fram till sista biten innan man kommer ut i vistasdalen. Där var det snårigt och skogigt, jag började för långt ner innan jag insåg att det var mycket lättare att gå högre upp, ovanför växtligheten.

Det är en fin tur, det går säkert bra för dig att gå där.

Re: En fin tur!

migael; sa:
http://m1.920.telia.com/~u92019020/vaktposten pyramiden.jpg

Vi tog oss upp till stugan via den södra sidan och därmed fick vi ta oss över Räitajokka igen, vilket vi kunde göra med kängorna på.

Det är väl hyffsat brant och jobbigt, men jag skulle inte kalla det farligt.
Vi tog sikte mot glaciären under knivkammen och sneddade upp mot den.

Hej!

Jag tycker mig har hört att man skall kunna nyttja den snöränna som syns till höger i din bild.

Vet inte hur det är med det. Skulle vara kul att höra om någon annan provat.

Själv har jag samma erfarenhet av mjuk lera som du nämner.

I övrigt kan jag bara hålla med övriga i detta inlägg; otroligt fin dalgång!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2004-03-07 kl 18:55]

Re: Re: En fin tur!

nidob49; sa:
Hej!

Jag tycker mig har hört att man skall kunna nyttja den snöränna som syns till höger i din bild.

Vet inte hur det är med det. Skulle vara kul att höra om någon annan provat.

Själv har jag samma erfarenhet av mjuk lera som du nämner.

I övrigt kan jag bara hålla med övriga i detta inlägg; otroligt fin dalgång!

Mvh Bert
[Ändrat av nidob49 2004-03-07 kl 18:55]

Grundsten skriver att man kan använda rännan för en 'rundtur'. Start från stugan, ner via rännan på min bild, vada jåkken under vattenfallet, tillbaka via södra sidan.

Man får väl ta den vägen nästa gång man är i krokarna :)

avslutad210712

Gäst
Skall kolla hur rännan ser ut när jag kommer dit och troligen kommer jag att testa den om den inte ser alltför tokig ut.

Ser också på bilderna att den södra passagen inte ser speciellt svår ut så ett mycket stort tack för bilden.

Snösituationen i dalen juni/juli

avslutad210712; sa:
Det första jag funderar på är lämpliga vadställen och om det är svåra vad med tanke på att jag kommer att gå första veckan i juli med allt det innebär i form av vattenflöden.

Förra sommaren (-03) gick jag bl a Nallo->Unna Räittastugan (för att sedan fortsätta upp längs Jojo-leden) just i månadsskiftet juni/juli. Då var det fortfarande *mycket* snö hela sträckan (ca 1/2 meter djup i snitt) vilket borde antyda att du kan få väldigt mycket smältvatten nere i nedre delen av dalen där du tänkt gå. Så var beredd på friska vad i skummande jokkar.. ;-)

Ha en god tur!! :)

Ifjol veckan efter midsommar var det inga som hellst problem att gå över Unna Reiddajokk vid förgreningarna
Följde i princip markeringen på kartan.Hade tejpat regnbyxorna vid stövlarna men de hade jag inte behövt.Tvärjokkarna hade inte alls mycket vatten i då.Året innan gick jag på den södra sidan i dalen samma period i slutet av juni.Då slipper man oro sig för vaden men mer stenblock och skrågång,så jag föredrar helt klart norra sidan.
/Matserik

Smaltvatten!!

Min egna erfarenhet av denna dal ar inte sa bra. I sommras (2003) gick jag och en kompis denne stracka men hindrades havvags av stora mangder smaltvatten fran glaciernen. Det var varmt och upptorkat, sa det var inga problem nagonannanstans. Men vid denna jock ca halvvags, fick vi ge upp. Vattnet rasade fram och inte anns uppe vid det tidigare namda vattenfallet gick det att ta sig fram. Vi overnattade dar och vande nasta dag tillbaka ner mot vistasvaggi, med svansen mellan benen. Vi kanske hade otur, vad vet jag... Men nasta gang jag gar dar ska det inte vara sa varmt som det var da.

Gick södra sidan början aug-03,när det var väldigt torrt,med bra väder så det gick bra med skrågång o
sten block.Norra sidan ser betydligt lättare ut att gå på än södra.gick över passet vid pyramiden -97 i slutet av juli då var den väldigt stor o fin, förra året en liten prick
så det var betydligt lerigare förra året vid pyramiden
utav denna anledning,snö mägnden varierar ju en hel del
från år till år men sista 3 åren har det ju varigt
varmt tidigt.
En av dom finare dalarna vid bra väder,men avstod att gå där hösten -02 pga dåligt väder tyckte inte att det var värt( besväret)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
skynet Sevärt i Unna Räitavagge Fjällvandring 10
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg