Det är väl onödigt att käbbla om ordformuleringar. Med tält som tält kan man lämna oändligt många saker utanför.
Faktum kvarstår ändå, att Soulo tack vare sin absid har mer användbart utrymme för utrustning mellan inner- och yttertält än vad Unna har.
Har prövat ett Unna och äger ett Soulo. (Som referens så äger också Allak, Nammatj 3GT och Big Agnes Slater UL2+ samt har ägt en Staika.)
Några iakttagelser:
Ignorerar man absiden och ser på tältformen så är Unna mer som Staika och Soulo är mer som Allak. Unna (eller Staika) har inte förböjda stångsektioner närmast marken men Soulo (och Allak) har, vilket leder till att tältduken stiger brantare upp från marken och kompenserar för den kortare tältbottenlängden. Utan förankring får Soulo (och Allak) dock lättare luft under sig och blåser omkull och iväg då ett oförankrat Unna (eller Staika) pressas mot marken och glider längs t.ex. kala berghällar.
Unna (och Staika) har väl tilltaget utrymme mellan inner- och ytterväv men jag vill hålla det utrymmet fritt pga kondensfukt som ibland samlas i rikliga mängder på ytterdukens insida. Klämmer jag in våta prylar i det utrymmet kan jag vara bergsäker på att prylarna är minst lika våta på morgonen, men dessutom riskerar jag att vätan har trängt igenom innerduken och nått mina dunprylar som gärna får hållas torra hela resan. En nackdel med mitt Soulo är att långsidans ytterduk lätt rör innerduken om inte marken är slät och uppsättningen perfekt, då riskerar jag få fukt in. På motsvarande ställe har Unna linfäste som Soulo tyvärr saknar. Med Unnas linfäste kan man skapa lite extra ventilation som kunde komma till nytta även i Soulo.
Jag som 175cm lång upplever att Soulo innertältet är rymligt för en person, rymligare än Staika eller Allak för två. (och den största praktiska skillnaden mellan Staika och Allak är absiderna.) Alla de prylar jag behöver in i innertältet ryms in i Soulo och de jag inte behöver lämnar jag hellre i absiden. Den lilla absid man kan åstadkomma med linsträckare i Unna räcker inte till mina behov, och det lilla extrautrymme som kan skapas på andra sidan tältet är för opraktiskt för att vara nyttigt.
Den uppenbara nackdelen med Soulo är vikten, i viss mån (och med dyr peng) kan man komma ner i vikt med carbonstänger från t.ex. Fliegfix, markpinnar från t.ex. MSR och tunnare, lättare och mindre linor & lås. Med dessa modifikationer väger mitt ursprungligen något överviktiga Soulo nu 1900g inklusive packpåse. (Motsvarande för mitt Allak blev 2700g.)
Varje individ är olika skapt och har olika behov, Hillebergarna är så pass värdefulla att jag skulle inte köpa ett enda av dem om inte jag före köpet hade möjlighet att bekanta mig med tälten uppsatta.