Unna - Akto

Hej.

I mina ögon har HB Unna väldigt få nackdelar jämfört med Akto. Självstagande och högre i tak talar för Unna. Mer vindkänsligt? Någon som orkar med en liten jämförelse. Jag ska nämligen köpa ett tält snart och funderar på dessa två (och andra).

Morgan / http://www.nordicphotogroup.com

Kan inte jämföra då jag inte har personlig erfarenhet av Akto. Mitt Unna har jag dock aldrig haft problem med pga vind, eller andra orsaker för den delen.

Avsaknaden av absid ser jag bara som ett problem på vintern.
[Ändrat av öringen 2007-06-01 kl 13:50]

Frågan är hur avser du använda det, för ett 1/2 kg i vikt är inte oviktigt om du avser bära tältet och du dessutom skriver under lättpackning.....
Mitt eget soloval är Akto. Det kan jag rekommendera.

För mig går Unnat bort pga av att det saknar absid och att det är tyngre. Jag vill inte dra in blöta ytterkläder, skor och ryggsäck in i innertältet.

Innertälthöjden kan vara på gränsen för en lång person i ett Akto, men det går på några sekunder att knäppa ner innertältet i mitten och då kan även en person med lite längre rygg sträcka på sig. Ligglängden är generöst tilltagen i ett Akto.

Helsport är ett skällsord här i sverige ;)
[Ändrat av gwaihir 2007-06-01 kl 15:12]

Aktos styrka

Det som talar till Aktos stora fördel är den långa absiden där du får plats med utrustning och så kan du laga mat där från innetältet tex på morgonen eller när det är dåligt väder. Vikten och komforten är också ytterligare fördelar för Akto. Unna är också ett bra tält och utmärker till ställen där det krävs självstagande tält tex klippor och berg. Till soloturer är Akto att föredra för min del.

Jonas

Jag är helnöjd med mitt Akto och skulle inte byta bort det mot något annat, men...
På GetOut mässan så pratade jag med en representant för Hilleberg som för övrigt var produktutvecklare och enligt honom så lät det som att Unna kommer med en absid under nästa år, så då kanske jag byter...

Re: Aktos styrka

macpac; sa:
Det som talar till Aktos stora fördel är den långa absiden där du får plats med utrustning och så kan du laga mat där från innetältet tex på morgonen eller när det är dåligt väder. Vikten och komforten är också ytterligare fördelar för Akto. Unna är också ett bra tält och utmärker till ställen där det krävs självstagande tält tex klippor och berg. Till soloturer är Akto att föredra för min del.

Jonas

Vad väger Unna? Mitt självstagande, varma och nästintill
kondensfria Tadpole väger 2.2 (men innertältet reses först)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Utvärdering Hilleberg Akto vs Terra Nova Laser Competition Lättpackning 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg