Undvika 2-mans tält?

Nallo 3 för den som vill ha det bekvämt.

Själv har jag ungefär samma tältbehov som du, mestadels sommaranvändning och oftast två personer (en man och en kvinna). Vi har ett Nallo 3-mannatält och brukar inte använda absiden till något annat än som skoförvaring. Säckarna tar vi in i tältet (ja ja, jag gillar att ha det bekvämt och ha mina prylar nära).

Vi har varit nöjda med tältet och absiden. Absiden räcker även till för att laga mat i skydd och att ha lite andra grejor i men definitivt inte för två stora ryggsäckar.

Som någon annan redan påpekade är vikten av en stor absid större på vintertid medan på sommaren och hösten klarar man sig fint med en mindre.

Paulina, blir det så mycket plats i tältet så man kan ta in säckarna utan problem. Fotändan eller på sidan som gäller?

Är det softpack eller någon större ramryggsäck med? En av oss har en jätte-haglöfs ramsäck (Akka tror jag den heter).

olofforsberg; sa:
blir det så mycket plats i tältet så man kan ta in säckarna utan problem. Fotändan eller på sidan som gäller?

Fotändan är nog bökigt om man är lång. Men eftersom det utan problem ryms en extra liggande person kan man lägga säckarna på sidan.

Det är givetvis en smaksak hur mycket tom plats man måste ha i sin absid, men jag har som sagt bott 3 pers i ett tremans-Nammatj, och då låg alla tre ryggorna i absiden (två Vulcan och en Atlas, inga småsäckar alltså).

Och Nallo har 20 % större absid än Nammatj och den är dessutom enklare att komma åt från olika håll.
[Ändrat av Nordesjo 2003-08-27 kl 15:02]

olofforsberg; sa:
Paulina, blir det så mycket plats i tältet så man kan ta in säckarna utan problem. Fotändan eller på sidan som gäller?

Sorry att jag svarar även om jag inte heter Paulina...

Tycker absolut inte att man kan ta in två personers packning i Nallo 3GT utan att det blir väldigt trångt. Sjhälv tar jag bara in de prylarna jag tror mig kunna behöva under natten. De prylarna som jag kanske kommer att behöva låter jag ligga i absiden NÄRA dörren så att jag bara behäver dra ner dragkedjan och sträcka ut handen.

Är man två så kanske packningen får plats bREDVID, men absolut inte vid fötterna....

/P.D

Re: Absid..

olofforsberg; sa:
Är det någon som tycker att det vanliga absiden för Nallo är på tok för liten om man är två personer?

Absiden till Nallo 2 (har gamla modellen) kan kännas trång om man både vill ha packningen där och laga mat samtidigt. Å andra sidan så löses problemet lätt genom att koppla bort halva innertältet.

För någon enstaka natt är det okej att sova tre i Nallo 2.

Linda

Nallo 2

Har ett nallo 2 och använt det på två turer (två man på ena och ensam andra) i fjällen. När man går ensam är det väldigt lyxigt. När vi var två klarade vi att ha bägge ryggsäckarna pluss att laga mat i tältet. Vet man att man bara skall vara två i tältet alltid så kanske man ska tänka på om man inte skall köpa ett GT.
/petter

Kul

texas_jens; sa:
Själv har jag ett TNF mountain-25, det står stadigare på planeten än själva göran person - inget kan få omkull det!! :)

MVH /jens

Kul att du är nöjd med tältet Jens. Mig var det för litet för. Trist att man måste välja tält efter såna premisser.

/Thomas J

Re: Nallo 3 för den som vill ha det bekvämt.

Igår blev det inköp av ett Nallo 3. Skippade GT och valde att få lite extra plats inne i tältet. Dessutom blir absiden LITE större i Nallo 3. Den väger ju faktiskt bara 2,4 kg!

Tack för alla tips!! Det gjorde gott i beslutsprocessen.

Mvh Olof

Re: Re: Nallo 3 för den som vill ha det bekvämt.

olofforsberg; sa:
Igår blev det inköp av ett Nallo 3. Skippade GT och valde att få lite extra plats inne i tältet.
Mvh Olof

Innertältet är väl större i GT modellen ? Dessutom så skiljer det bara 300g för över en kvadratmeter absid.

Missförstå mig dock inte...För dina ändamål har du med stor säkerhet gjort rätt tältval !

/P.D
[Ändrat av P.D 2003-08-28 kl 10:07]

Re: Re: Re: Nallo 3 för den som vill ha det bekvämt.

P.D; sa:
Innertältet är väl större i GT modellen ? Dessutom så skiljer det bara 300g för över en kvadratmeter absid.

Inte vad jag kan se i katalogen. Har faktiskt bara varit inne i ett Nallo 3 och Namatj 2GT.

Missförstå mig dock inte...För dina ändamål har du med stor säkerhet gjort rätt tältval !

Tack, det känns riktigt bra både idag och igår.

P.D; sa:
Enligt hemsidan har innertältet ytorna....
Nallo 3GT 3,4 kvardratmeter och Nallo 3 3,1 kvadratmeter

Jag skulle gissa att det är ett skrivfel. Att tillverka ett speciell innertält till GT-modellen bara på Nallo 3 känns inte riktigt smart produktionsmässigt. Varför skulle man göra så?

I alla andra Hillebergtält är det samma innertält i GT som i vanliga modellen, vilket ju är helt förnuftigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
Vintervilan Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält? Bo och sova 75
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg