Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lundahl och Liliemark gjorde onekligen en snabb klätterkarriär i mitten av 70-talet. Jag klättrade lite med Jan under något år och minns bland annat att de hade mycket ont om vatten på övre delen av Trollväggen.
Syftet är inte att hitta alla klättrare, utan lite mer av "klätterhistoriskt" intresse från min sida och en förhoppning om att kanske kunna få fram intressanta historier som inte är allmänt kända.
Trollväggen är och förblir en form av måttståck för "riktiga" klättrare oavsett hur svårt eller lätt det är att klättra den...
Jag kommer alltid att tycka det var badass™ att klättra Svenskeruta som förstabestigning 1978!
Tommy håller fortfarande på lite med klättring och är fortfarande en hårding. Tommy klättrade några leder på Presten & Helvetestind i sommras med mig och Jocke. Han bannade oss för att vi la för glest med lägg, men de repor han gick först var överlägset glesast säkrade (typ 1 kil på 50 meter).
Första försöket på Svenska leden vände Tommy och LG efter 40 timmar med regn. Förstabestigningen klättrade de utan bivack eftersom de tappat hissäcken.
Charles ?? och umeå Anders ?? förträngt efternamnen tidigt 90-tal? Tillbringade 2 eller 3 dagar på vägen om jag minns rätt, då det var så mycket snö att dom fick skotta fram sprickor för att säkra.
Gjorde ett försök på SR men fick fira ner till Rimmon och nådde toppen med lättare förfrysningskador då dom gick lätt för att kunna klättra snabbt!?
Johan Hansson och jag friade Rimmon 96-97? eller nått efter 4 vändor, ( 2 sommar 2 vinter) dålig utdelning
Trots att det skulle vara uttoppade klättringar tycker jag gänget med om det nu var Krister och Marco( Någon får rätta mig) försök att göra en vinter på död åt alla i mitten av 90 talet är värt att nämna, sista gången jag hört någon Svensk som gjort ett försök på den
Sedan är Trollryggen klättrad av Svenskar ett par vändor ej att förakta då det skall vara en 70-80 repor
Anders Lindfors antar jag. Eller Anders Lindh? (Lindh är död och Lindfors känner jag inte)
För övrigt räknas Svenska leden som klätterbar igen. Jag snackade med Bror som gick den 2006 och sa att den var helt OK förutom på några hyllor på slutet.