ingen bomull!
Grundregeln är att låta bli bomull. Bomull är visserligen mjukt och skönt så länge som det är torrt, men det blir hårt och rivigt så fort som det har blivit blött. Ett extra minus är att fuktig bomull kyler kraftigt och torkar extremt långsamt. Detta gör att nästan alla seriösa underkläder för vandring/vildmarksbruk är gjorda av något trikåartat syntetmaterial, ylle eller en blandning. Själv föredrar jag mjuk syntet, som den i Patagonias underställ. Men om du kollar runt i gamla underklädesdiskussioner här i forumet så ska du se att smaken är, milt sagt, delad.
Tänk också på att behovet av speciella underkläder står i proportion till hur hårt man anstränger sig och hur känslig hud man har. Det gör att vanliga bommulstrosor/kalsonger fungerar alldeles utmärkt för många, speciellt på stugturer där underkläderna har en rimlig chans att torka ut.
Själv skulle jag aldrig ta med ett par kalsonger eller strumpor till fjällen om jag inte hade provgått dem hemma på provvandringar som är klart längre och tyngre än vad jag tänker göra på fjället. För om du har provgått så vet du att underkläderna är okej, oberoende av vad de kostat eller vad experter säger.
[Ändrat av rydstedt 2001-06-11 kl 12:04]