Mer om fett
Precis som Thure kör jag med fett, fast jag använder ett ännu långtrådigare båttrailerfett. Det håller mycket bra mot väta och smuts. Ibland hör man att fett skulle ge avsevärt sämre rull. Det är förvisso så att när man snurrar ett fettfyllt lager i handen känns det segt, men detta är ett visköst motstånd, som inte ökar med belastningen. Ett dåligt skött lager där oljan sköljts bort, rullar däremot mycket sämre under hög belastning när man åker på det. Jag har provat att åka med fettfyllda lager på ena skridskon och tunn molybdendisulfidolja på den andra, och märkte ingen som helst skillnad i rull på ena eller andra foten.
Jag har också hört påståendet att fettfyllda lager skulle rulla bättre när de blir varma efter ett tags körning. Det tror jag inte på! Eftersom det är så låg friktion i lagret blir det helt enkelt inte varmt. Rullmotståndet när man åker inlines är i gränsskiktet mellan asfalten och hjulet. Där kan det bli ganska varmt, men den värmen leds inte in till lagret. Prova själv att känna på hjulets slityta respektive lagret efter en timmes snabb körning.
Jag köpte gummitätade hjul (2RS, 34:-/st) på Clas Ohlson i tron att de skulle hålla bättre tätt. Det gjorde de inte alls. Däremot är de mycket lättare att serva, då man inte behöver pilla loss en liten låsring, utan hela brickan lossar med ett enda grepp.
Precis som Thure kör jag med fett, fast jag använder ett ännu långtrådigare båttrailerfett. Det håller mycket bra mot väta och smuts. Ibland hör man att fett skulle ge avsevärt sämre rull. Det är förvisso så att när man snurrar ett fettfyllt lager i handen känns det segt, men detta är ett visköst motstånd, som inte ökar med belastningen. Ett dåligt skött lager där oljan sköljts bort, rullar däremot mycket sämre under hög belastning när man åker på det. Jag har provat att åka med fettfyllda lager på ena skridskon och tunn molybdendisulfidolja på den andra, och märkte ingen som helst skillnad i rull på ena eller andra foten.
Jag har också hört påståendet att fettfyllda lager skulle rulla bättre när de blir varma efter ett tags körning. Det tror jag inte på! Eftersom det är så låg friktion i lagret blir det helt enkelt inte varmt. Rullmotståndet när man åker inlines är i gränsskiktet mellan asfalten och hjulet. Där kan det bli ganska varmt, men den värmen leds inte in till lagret. Prova själv att känna på hjulets slityta respektive lagret efter en timmes snabb körning.
Jag köpte gummitätade hjul (2RS, 34:-/st) på Clas Ohlson i tron att de skulle hålla bättre tätt. Det gjorde de inte alls. Däremot är de mycket lättare att serva, då man inte behöver pilla loss en liten låsring, utan hela brickan lossar med ett enda grepp.