Jag tror att en uppenbar risk med vegetabiliska oljor är att de oxiderar (torkar) och därefter både bidrar till att det kärvar, samt är svåra att få bort.
Jag har väl lyckats hålla mina kammar ganska rena, och då är smörjbehovet mycket litet, så mest handlar det nog om rengöring, och sen ett mycket sparsamt tillskott av smörjmedel på just glidytorna. Att doppa kammarna i olja känns som ett rejält overkill.
5-56 och WD-40 är alltid smidigt, men jag brukar tycka att det ofta är lite kontraproduktivt i längden eftersom det, som redan nämnts, innehåller relativt mycket lösningsmedel, och därmed tvättar bort ev tidigare smörjmedel, för att sedan lämna efter sig tunn olja. Tunn på det sättet att det är ganska lite olja överhuvudtaget, och dessutom tunn såtillvida att den ganska lätt försvinner p g a låg viskositet eller nåt.
För kammar kanske det dock kan passa. Ett ganska lättapplicerat smörjmedel som håller sig kvar bra är lithiumfett på sprayflaska. Använd medföljande smala rör till sprutmunstycket, och torka av allt överflöd. Sitter sedan kvar nästan som propelleraxelfett!
Av dryga tjugotalet kammar har jag nog bara behövt smörja två Metolius TCU:er, så OM man kan så är tricket att hålla dem rena från början...