Underfrysningshjälp efterfrågas

Hej
Att Crownbelaget på mina Fischer E 99 klabbar fast i fuktig fallande snö har jag fått lära mig acceptera. Men måste jag leva med att skidorna hugger rejält i soluppvärmda spår då det annars är minusgrader? Kan lite blått under underlätta?
I dagens solsken blev jag tvungen att trampa upp ett nytt spår bredvid ett äldre för att inte bli stående. Jag har haft dessa skidor i många år nu men tycker att problemet blivit besvärligare. Åldras belaget eller....
Tacksam för tips.

T

torpet; sa:
Hej
Att Crownbelaget på mina Fischer E 99 klabbar fast i fuktig fallande snö har jag fått lära mig acceptera. Men måste jag leva med att skidorna hugger rejält i soluppvärmda spår då det annars är minusgrader? Kan lite blått under underlätta?
I dagens solsken blev jag tvungen att trampa upp ett nytt spår bredvid ett äldre för att inte bli stående. Jag har haft dessa skidor i många år nu men tycker att problemet blivit besvärligare. Åldras belaget eller....
Tacksam för tips.

T

Crownbelag antar jag är lika med vallafritt?

Iaf så måste man valla glidytorna då och då även på sina turskidor med paraffin. Jag anser ju att det behövs en gång per år, men man kan ju vänta tills det ser torrt ut. Eller i det extrema fallet, när nysnö börjar fastna.

På fästytan kan det också börja fastna snö och det man kan göra är att värma på med paraffin och sedan direkt torka bort det med en trasa. Nu är det ju svårare med vallafria skidor. Ett annat tips kan ju vara att gnida in med en parafinkloss (för kallvalla) då det förmodligen är svårt att värma på fiskfjällsbelag.

Lycka till,
/Jonas U

torpet; sa:
Hej
Tacksam för tips.

T
En orsak till dina besvär kan vara att det fastnat valla i fjällen på dina skidor. När man använt dem några år som du beskriver, så har du hunnit glida över bra många hekto blått, rött, grönt och klister i spåren. Div valla och klister kan sätta sig i fjällens bakkanter, och på sidorna av dina skidor. Börja med att gnida av dem rejält med vallaväck/dylikt innan du ger dig på att stryka paraffin eller vad du nu var uttern tipsade om. Mina gamla vallafria blir bara brunare och brunare under, och om man åker en dag i riktig hårdskare, får de ofta en blå ton undertill, som av kallklister!

Låt aldrig vatten och is fästa i belaget

Låt aldrig vattnet och is fastna i belaget, att parafinnera crownbelaget går men det är tjorvigtatt torka av så strukturen kvarstår. Ett knep som jag använt är att spreja silikon på undersidan skidan, det har funkat rätt väl.

Eller som järnhanlarn i Hammarstrand sa om silikon: "De e bra slag dä'hänne, dä gå te allt, till å mä te gettran på amrikanskan."

Tack grabbar

Jag börjar med att göra helt rent och ser vad det får för effekt. Sedan får jag väl pröva mig fram.
T

Re: Låt aldrig vatten och is fästa i belaget

klippen; sa:
Låt aldrig vattnet och is fastna i belaget, att parafinnera crownbelaget går men det är tjorvigtatt torka av så strukturen kvarstår. Ett knep som jag använt är att spreja silikon på undersidan skidan, det har funkat rätt väl.

Eller som järnhanlarn i Hammarstrand sa om silikon: "De e bra slag dä'hänne, dä gå te allt, till å mä te gettran på amrikanskan."
Vad är det för silikon och var får man tag i det?

Silikonspray till allt!

Sån där silikonspray är värsta multimedlet. Funkar att spreja på gummistövlarna så de inte torkar och spricker under vintern, att spreja på bildörrarnas gummilister så de inte fryser ihop under vintern, att impregnera torrflugor med och tydligen även till skidåkning.

Re: Silikonspray till allt!

Strykarräven; sa:
Sån där silikonspray är värsta multimedlet. Funkar att spreja på gummistövlarna så de inte torkar och spricker under vintern, att spreja på bildörrarnas gummilister så de inte fryser ihop under vintern, att impregnera torrflugor med och tydligen även till skidåkning.

Som han sa järnhandlarn i Hammarstrand : "De e bra slag dä'hänne, dä gå te allt, till å mä te gettran på amrikanskan."

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fibbla Göra egna Snötältpinnar, mått efterfrågas Turskidåkning 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg