• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Underbara ljud.

ojojoj

- vinet eller dånet i riggen när man seglar F18 katamaran
- dragkedjan i tältet och sovsäcken
- vågor mot stenstrand
- bruset och skummande kring fören på en segelbåt
- skidor mot varierande snö
- vindens sus i skogen
- eld så klart
- tystnaden i naturen långt bort

kommer inte på nåt mer just nu
 
Dundret av en sjungande is i natten
Vårens första bofink
Storlommen
Klonket när bygelliftfästet passerar en stolpe
Ljudet från en skotermotor som äntligen startar efter att man slitit armen halvt ur led och varit nära att ge upp.
 
Det knastrande ljudet av stavarna i snön när det är kallt.

Även ljudet av blåst utan regn i tältduken på morgonen, så att man förstår att allt kommer att torka upp.

Och den egna andningen när det går lätt att springa.
 
- när kajaken gör att lagom stora vågor bryter precis vid skrovet. detta brytandevågljud i all sin enkelhet...
- ljudet som blir då man kliver i slalombindningarna eller spdpedalerna. (De e ba å åk.)
- ljudet från skidan i ett perfekt skär på en lite får hård pist
- kokande&stekande mat, en dag då hungern varit extra välförtjänt.
- tystanden då mountainbiken får lite luft...
- hunden ystra lekfulla gnyende - får gå ut snart, snart, snart...
- tung galopp
- tillsammans fick vi slaget att gå perfekt: ljuden från roder i lä, via fladder, till en tight invinschning.
- hennes andetag i takt med mina

- ljudet från upphällningen av de första fem centilitrarna från nästan vilken singemaltflaska som helst. :)

- och sen är jag ju jävligt intrimmad på kaffekvarnen på mitt favoritcafé. snacka om pavlofs hund... :)
 
Visst, det finns små tysta ljud som triggar både känslor och minnen.
Men när det handlar om vilket LJUD som verkligen ger mig mig ståpäls och frossbrytningar så är det detta:

Nu snackar vi inte om småfågelkvitter utan ren och skär njutning i fyra sekunder....
Nu snackar vi inte om att vara miljöpolitiskt korrekt utan om 8000 hästkrafter..
Ragnarök, jordbävning och nitrometanlukt......det är LJUDET!!

http://se.youtube.com/watch?v=esLFG-djEw8&feature=related
 
Funderar på att starta en likadan tråd om dofter utomhus, om den inte redan finns...

De ljud jag kommer att tänka på är
-knäppandet från en torr granvedsbrasa
-ljudet av ett yxhugg i solitt trä
-skramlet av en lagom bucklig kaffepanna i aluminium (om den är riktigt sotig dämpas den på ett helt annat sätt än ett slammer-Trangia)
-gnisslet av en spislucka om morgonen
-[det mesta som har med snö att göra]
-fiskvak, alla sorter, helst vid nattfiske
-ljudet då man drar upp isborren genom isen för att rensa hålet från issörja vid pimpelfiske