Under brallorna??

Patagonia Capilene Lightweight

Kan rekommendera Patagonias Capilene Lightweight kortkalsonger som innersta lager. Dessa är lite smådyra men andas extremt effektvt och transporterar bort all fukt direkt. Har vandrat veckovis i 30-35 grader varma djungler med typ 100% luftfuktighet med dessa underkläder. I svensk vintermiljö får man komplettera med yllelångkalsonger (ev. med påsydd vindskyddslapp framtill).

Anledningen till att dessa kallingar funkar så bra (i alla fall för mig) är dels den löjligt effektiva borttransporten av fukt och dels att det är en 'briefs'-kortkalling, dvs samlar ihop/lyfter bort pung och annat som annars kan skava mot ben o ljumske.

Dessa underkläder bör dock tvättas varje dag eftersom de annars samlar svettsalter och annat omysigt som annars kan medföra hudirritation. Men eftersom de torkar så snabbt är det enkelt att bara skölja dem i en bäck eller under en kran, ev. med en klick schampoo, diskmedel el. tvål (eller tvättmedel om man nu skulle släpa omkring på sådant...)

försvarets? kan man röka dé?

fiskbulle666; sa:
vad är infanterield?
conf.gif

jag jobbar på apoteket kan va kul att veta vad försvarets kan användas till =D

kan användas till mycket... till och med till nödproviant, solskyddsmedel, och smörjmedel. alltid med i fickan!

för att anknyta till tråden, så:
jag kör stenhårt med cykelbycor eller crafts boxerkalsonger. funkar finfint.
tror personligen att det är håret mellan benen som gör att det skaver tillsammans med saltkristallerna från svetten. tvätta ordenligt varje kväll så känns det genast bättre.
/j

Kungens nya

Kungens "nya" kallingar funkar hur bra som helst. De gröna med ben på. Finns att köpa om man inte ids göra lumpen för att få tag på dem.

Nordesjo; sa:
Jag kör med Haglöfs Actives-kallingar i Polartech powerdry. Torkar under promenad om man hänger dem på ryggan efter tvätt, så man kan tvätta dem varje dag.

Jag har ett par Haglöfs Actives Windboxer (vindtät front, det låter riktigt kul, har själv aldrig haft användning för det (luftar hellre), dock fanns inga andra i butiken just då...)

Personligen tycker jag inte särskilt mycket om dessa kalsonger, de är riktigt bra på att transportera bort fukt, men de skaver både i midjan och i undre delen.

Apropå babypuder, tycker jag att det är väldigt skönt att ha på sig (använder det ganska ofta numera), men i skavförebyggande/skavdämpande syfte räcker det inte till.

Ylle

bash; sa:
Det är ju lite offseason men jag tänkte ändå höra med församlingen.
Men risk att låta som fulagubben i yrrol, vad har vi/ni på er under vandringsbyxorna.

Bomull, syntet eller comando??

I den eviga kampen mot infanterield ute på vidderna har jag hittills använt kalsonger från H/H i med ett "plast" membran som täcker gylf mot ev. nedkylning.
Materialet är i stort samma som deras långkalsonger..

Är ganska nöjd med deras produkt men de har en tendens till att bli lite för varma under sommarvandringar.

Så har ni några andra tipps??

Jag kör numera med boxerkallingar i tunn och smidig ylletrikå. Genom att ull kan hålla och transportera fukt utan att kännas fuktig, slipper man "våt plastpåse"-känslan som kan uppstå med syntetmaterial som klibbar mot kroppen.

Kallingarna torkar mycket snabbt, även på kroppen(tunn merinoull :) ), och kan dessutom framgångsrikt tvättas i kallt vatten (i motsats till syntet).

Nackdelar: högt pris och lägre slitstyrka än syntet.

J

Re Kungens nya

Jo de har korta ben och finns såvitt jag hittat på SFD i två varianter en i helsyntet och en i bommull/syntet. Orginalet i bara syntet är bäst. Torkar på två timmar under vindskyddet. Ett annat förslag jag fått från en seg kompis är att klippa av M/90 långkalsong i knäslängd eller kortare, fålla kanten med elastisk zigzacksöm och voila!
Kronans benkläder kostade under 30 spänn styck senast jag köpte dem! Slå det med X-brand!
Mot infanterield hjälper det att vara slank, tunn, ung och vacker samt att förebygga det med hygien och syntetiska kallingar som man byter när man byter strumper dvs 2-6 ggr per dygn. Tvättlapp av allduk är inte dummt heller!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-12-14 kl 10:52]

Re: Cykelbyxor...

brook; sa:
Använde Pevaryl också, och trots att det är ett puder för fötterna så funkade det hur bra som helst!
/Anders B

Pevaryl används mot svamp, om det inte är svamp du har, utan ex eksem så kan det bli värre - använd inte svampmedel utan att läkare konstaterat vad det är som kliar...

Re: Re: Kungens nya, INTE bra nog för mej!

FJS90/91; sa:
Kratim; sa:
Kungens "nya" kallingar funkar hur bra som helst. De gröna med ben på. Finns att köpa om man inte ids göra lumpen för att få tag på dem.

hmm.. Jag har funderat på dessa, har dom inte väldigt korta ben?

Jag frågade också om detta tidigare och jag tycker inte kungen nya gröna kortkallingar är tillräckligt bra. Jag är väl känsligare i området än andra men jag vill inte rekommendera dessa. Bomull rakt igenom och de behåller fukten även om de är tunna torkar snabbt i värme.
Jag kör med haglöfs svarta (kanske heter de active life som någon föreslog) och växlar med skidåkarherrtrosa (dumt namn) från HellyHansen (mörblå, tunn och mycket bra funkttransport, finsn både med och utan "ben").
jag rekommedneras alltså högtranporterande superunderställ av kända märken och avråder kraftfullt från ren boumull.
Självklart hygien och flitig vädring, t ex aldrig stängd gylf vid aktivitet i terrängen.

/Patrik

Re: Re Kungens nya

johankse; sa:
Jo de har korta ben och finns såvitt jag hittat på SFD i två varianter en i helsyntet och en i bommull/syntet. [Ändrat av johankse 2002-12-14 kl 10:52]

Öööh, med risk för att låta dum, vad är SFD för nått?

30 spänn låter för bra för att vara sant...mina ovan nämnda yllekallingar (IceBreaker) kostar 300...

J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
Narcoleptic Greppvalla under klängorna? Kläder 11
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg