Under bar himmel & mygg - hur gör ni?

Re: Re: Myggjacka

ping; sa:
maka; sa:
Jag köpte en myggjacka i Kiruna förra året som jag är riktigt nöjd med. Den har en dragkedja vågrät över halsen så man kan Zippa av huvudet. den väger ingenting och du kan garanterat sova under bar himmel och undvika bett. Så har du vägarna förbi ÖB så sväng in och kolla.

Den finns även på ÖB i Skärholmen när jag var där igår den 10/7.Den har stråppar i ärm-slut och midjan, blixtlås i kragen så att man kan fälla ner huvan vid mat- eller drickapaus etc.Kollade tyvärr inte priset.

peter

69:- här om dagen. Den fungerar bra, men som alltid med när är problemet att hålla nätet ifrån kroppen så att de små rackarna inte biter igenom ändå. Har inte testat att sova med den. Möjligen är den lite för stor för det, varför släpa på nät för hela överkroppen om det bara är ansiktet man vill skydda. Borde väl gå att lösa med en bra nätanordning bara kring huvuddelen på sovsäcken, möjligen med en lättviktsbåge i kolfiber.

Re: Re: Re: Myggjacka

brandmansmicke; sa:
Möjligen är den lite för stor för det, varför släpa på nät för hela överkroppen om det bara är ansiktet man vill skydda. Borde väl gå att lösa med en bra nätanordning bara kring huvuddelen på sovsäcken, möjligen med en lättviktsbåge i kolfiber.

När man är ute så här års så är det ofta väldigt varmt när man går och lägger sig, men blir kallt på natten. Det innebär att man ofta behöver ha sovsäcken öppen när man lägger sig (om man inte vill svettas ihjäl). Då är man inte så hjälpt av bara ett nät över huvudet.

Re: Re: Re: Re: Myggjacka

nermander; sa:
När man är ute så här års så är det ofta väldigt varmt när man går och lägger sig, men blir kallt på natten. Det innebär att man ofta behöver ha sovsäcken öppen när man lägger sig (om man inte vill svettas ihjäl). Då är man inte så hjälpt av bara ett nät över huvudet.

Det är klart. Norrlännning som jag är relaterar jag gärna till lite kallare temperaturer.

Kan ju tala om att vandringen i fråga är genomförd. Jag och några till hade olika versioner av myggnät. Själv körde jag med Ikeas nät, fast utan ringen som man annars knyter in i den. Bättre varianter var några hemsydda takåsnät som man knöt på ett snöre ovan sovsäcken. Ska nog sy ett sånt till nästa gång. Vi som sov med nät upplevde inte att det var myggigt alls. De som sov utan myggnät blev bitna. Tack för alla svar.

Lite sent kanske men det finns ju speciella tropik nät, som till och med är impregnerade med myggmedel och MYCKET små och lågviktiga..

Köpte ett (i England) och använde i Thailand för några år sedan och när jag vakande en morgon så hade en mygga tydligen landat på nätet och tvärdött, den stog upp fortfarande upp!

Kan köpas via Internet, till exempel hos: http://www.outside.co.uk/ (sök på mosq)

En undran

Hej, blev bara nyfiken vad detta "IKEA nät" är får någonting?
Sökte på IKEAs hemsida men gick bet.

Kan man bara fråga någon i kundtjänst var de har sitt myggnät så vet de eller?
Hur stort är det, är det något att hänga ovanför en vanlig säng eller?

Mvh

Åtminstone förr hade IKEA ett klassiskt moskitnät. En ring man hängde över sängen med ett nät över, som draperades runt sängen.

Själv är jag lite sugen på ett "UL-tält" i form av en vattentät tarp och ett enkelt innertält i myggnät. I Sverige på sommaren och särskilt norrut känns det inte som om myggnätet går att avstå, och onekligen tror jag denna kombination kan bli behagligare än de endukstäl i membranväv som finns. Ventilation och kondens är ju ofta ett stort problem t o m i fina dubbeltält.

Ja det låter som en smidig lösning. Verkar som myggen är många detta år, känns som man kanske inte vill ligga i en skog utan ett sånt. Härdad eller icke :)

Regnskydd är inte fel ibland heller. Antar att det är rätt många här på utsidan som vaknat av att det stänker vatten på en och man måste krafsa ihop sina grejor när solen nästan är på väg upp, inte mkt sömn den natten.

En annan upplevelse om man sover på klippa eller strand kan vara att tex fiskmåsar vid tror att man är död eller liknande, dvs cirklar över en runt runt och spanar med sitt kraxande. De kommer närmare och närmare (om man inte rör sig). Tillslut är man rätt trött på deras "iaandee". Inte lika fint som om våren då fåglara kvittrar så fint om mornarna.

I tält verkar man klara sig bättre helt klart, fast de är juh lite tråkigare.

Mvh

[Ändrat av pher_ 2005-07-24 kl 12:44]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Sova under bar himmel Bo och sova 0
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Panicmode Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg