Ulv i Tumba

tigertamjaren; sa:
En lydig varg alltså, kan det ha varit en hund månntro?

Så om jag möter en varg och ropar "ge mig formeln för corioliskrafter i ett polärt koordinatsystem!", och den vänder - innebär det att det inte är en varg utan en högskoleingenjör?

Fast det är klart, det kanske man inte kommer på att fråga om när man står där öga mot öga med gråben.

Nordesjö; sa:
tigertamjaren; sa:
En lydig varg alltså, kan det ha varit en hund månntro?

Så om jag möter en varg och ropar "ge mig formeln för corioliskrafter i ett polärt koordinatsystem!", och den vänder - innebär det att det inte är en varg utan en högskoleingenjör?

Fast det är klart, det kanske man inte kommer på att fråga om när man står där öga mot öga med gråben.
Knappast, Det enda man då sysslar med är att snabbt få upp kameran ur byxfickan.

Raskesven

Nordesjö; sa:

Måhända säger det mer om frågeställaren än om vargen? Om det nu var en sån.

Jamen hunden som burrade upp sig till dubbel storlek vill ju jag se, jyckarnas motsvarighet till blåsfisken :) Å vagen skulle ut å jaga får och hönor som hörde till Hågelby gård skriver de nästan rakt ut. Att gråben beskrivs som stor och grå är kanske inte så konstigt men det finns många jycker som är stora å grå. Den varg som överlever trafiken får se ... Ge mig ett kikarsikte så kan jag skåda vargen genom den!

JonathanW; sa:
Vet just inte om det finns mer än en Corioliskraft,

Som avhoppad farkosttekniker har jag ansträngt mig för att glömma allt om corioliskrafter (det finns ju vargar att fråga om det behövs), men borde det inte åtminstone finnas en kraft på varje grunka som rör på sig i ett roterande referenssystem?
Många corioliskrafter blir det.

Nordesjö; sa:
JonathanW; sa:
Vet just inte om det finns mer än en Corioliskraft,

Som avhoppad farkosttekniker har jag ansträngt mig för att glömma allt om corioliskrafter (det finns ju vargar att fråga om det behövs), men borde det inte åtminstone finnas en kraft på varje grunka som rör på sig i ett roterande referenssystem?
Många corioliskrafter blir det.
Benämningen Corioliskraft syftar ju på fenomenet/effekten. Att ett fenomen är observerbart på många olika grunkor i många olika sammanhang betyder inte att man talar om olika fenomen. Så länge fenomenet är detsamma talar man om det i singularis.

Kan det vara så att Martin menar kraftens vektorer (pluralis), men uttycker sig lite luddigt? Frågan vi måste ställa oss är i så fall vilket slags reaktion ett sånt uttalande bör leda till hos ett helt vanligt högskoleutbildat hunddjur?

tigertamjaren; sa:
Kan det vara så att Martin menar kraftens vektorer (pluralis), men uttycker sig lite luddigt? Frågan vi måste ställa oss är i så fall vilket slags reaktion ett sånt uttalande bör leda till hos ett helt vanligt högskoleutbildat hunddjur?
En kraft är en vektor, dvs inget pluralis. Men okej, vill man tolka det riktigt välvilligt kan man fråga sig om han syftade på Corioliskraftens tre kraftkomposanter. Men då börjar tolkandet gå till överdrift. Nåväl, det är inte så viktigt. Jag tyckte det var roande med skämtet om högskoleingenjörers rädsla för fiktiva krafter (eller åtminstone Corioliskraften).
[Ändrat av JonathanW 2006-03-08 kl 12:27]

JonathanW; sa:
Jag tyckte det var roande med skämtet om högskoleingenjörers rädsla för fiktiva krafter (eller åtminstone Corioliskraften).

Tack :)
Det var ju trots allt det viktigaste.

Sen vill jag ju, ur mitt produktnära högskoleingenjörsperspektiv, hävda att det är instanserna av krafter som är det viktiga. Det är ju dem man måste ta hänsyn till när man gör prylar.
Och instanser av coriloliskraften kan det ju finnas fler av. Det var så jag tänkte. Tror jag. Jag är inte så van ;)
[Ändrat av Nordesjö 2006-03-08 kl 12:59]

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg