Jag vill minska min packvolym och har därför tänkt köpa ett uppblåsbart liggunderlag. Jag väljer nu mellan ultra- eller guidelite. Jag vill åt den mindre volymen även om jag sover väldigt bra på ett traditionellt liggunderlag. Är det stor skillnad i komfort mellan ultra och guide (och traditionellt?)Vilket skulle ni rekomendera?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
ultralite/Guidelite?
- Trådstartare smaskens
- Start datum
smaskens; sa:Jag vill minska min packvolym och har därför tänkt köpa ett uppblåsbart liggunderlag.
Komfortskillnaden mellan ett traditionellt liggunderlag och Guidelite tycker jag är enorm. Sover som ett spädbarn på mitt guidelite och vaknar pigg och utsövd utan mörbultad kropp. Det verkar som om du köper ett uppblåsbart enbart för att minska packvolymen, och då är det väl ett UL 3/4-längd du ska ha. Tror det finns traditionella underlag som är väl så små, så jag ser inte riktigt vitsen med att att köpa uppblåsbart om det inte är komforten man vill åt.
...Johan...
smaskens; sa:Jag vill minska min packvolym och har därför tänkt köpa ett uppblåsbart liggunderlag. Jag väljer nu mellan ultra- eller guidelite. Jag vill åt den mindre volymen även om jag sover väldigt bra på ett traditionellt liggunderlag. Är det stor skillnad i komfort mellan ultra och guide (och traditionellt?)Vilket skulle ni rekomendera?
Om du byter liggunderlag för att bara minska vikten bör du titta på Z-rest eller Ridge crest istället, med uppblåsbara så ökar du troligtvis vikten men komforten blir iofs bättre.
//Uffe
Ett alternativ är ju en luftmadrass av lättare typ. Jag har en sådan (http://www.wildo.com/servlet/se.daddy.wildo.ProductServlet?action=showProduct&articleno=LUL99&sub=19) som väger ett halvkilo och är mycket bekväm. Den blir inte stor när den är tom. Det finns dock två nackdelar: 1) blir det punktering som du inte hittar eller kan laga så blir det väldigt obekvämt, och 2) den isolerar sämre än en skumfylld madrass. Det senare har hittills inte varit något problem för mig men det är inget att tänka på för vinterturer.
Den duger inte som sittunderlägg på rasten heller, men det gör väl egentligen inget uppblåsbart underlägg eftersom de förutsätter att man fördelar vikten jämnt över hela ytan. Det är nog bättre med en separat sitt-lapp till detta.
Den duger inte som sittunderlägg på rasten heller, men det gör väl egentligen inget uppblåsbart underlägg eftersom de förutsätter att man fördelar vikten jämnt över hela ytan. Det är nog bättre med en separat sitt-lapp till detta.
Jag har löst det genom att korta ner ett standard liggunderlag (10mm) i längd till 96cm långt samt minskat bredden till 47cm, (passar mina mått) vikt 180g. Under huvud använder jag sedan packpåse som kudde resp ryggsäck under benen.
Stoppa in liggunderlaget inuti ryggsäcken och låt det expandera ut mot tyget, packa sedan allt i mitten på röret som då bildas. Det är det effektivaste jag hittat hittills och man får då även nytta av det som polstring mot ryggen om man använder en enklare softpack.
/Mattias
Stoppa in liggunderlaget inuti ryggsäcken och låt det expandera ut mot tyget, packa sedan allt i mitten på röret som då bildas. Det är det effektivaste jag hittat hittills och man får då även nytta av det som polstring mot ryggen om man använder en enklare softpack.
/Mattias
Rekomenderar Guidelite!
Hej!
Har nu loggat åtskilliga veckors sömn på Thermarest Ultralite 3/4:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1338
samt det tjockare underlaget Metzeler Standard som jag införskaffade senare:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1337
Två av tre ggr. är det Metzeler-underlaget som får följa med.
Anledningen är för att man sover så mycket bättre! Skall jag ut på en kortare tur, sova mestadels på vandrarhem eller om vikten är avgörande som på tex. vandringar/cykelturer med stora höjdskillnader kan jag göra avkall på komforten och ta med Ultraliten.
Skall man dock bara ha ett enda underlägg, som även fungerar i kyligare väderlek så räcker inte Ultralite till!
Köpte den på rea så man skall inte klaga, men i efterhand hade jag klarat mig med ett enda underlag om jag lagt till pengar och köpt ett Guidelite direkt!
Fick dock nu de två underläggen till priset av ett Guidelite...
smaskens; sa:Jag vill minska min packvolym och har därför tänkt köpa ett uppblåsbart liggunderlag. Jag väljer nu mellan ultra- eller guidelite. Jag vill åt den mindre volymen även om jag sover väldigt bra på ett traditionellt liggunderlag. Är det stor skillnad i komfort mellan ultra och guide (och traditionellt?)Vilket skulle ni rekomendera?
Hej!
Har nu loggat åtskilliga veckors sömn på Thermarest Ultralite 3/4:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1338
samt det tjockare underlaget Metzeler Standard som jag införskaffade senare:
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=1337
Två av tre ggr. är det Metzeler-underlaget som får följa med.
Anledningen är för att man sover så mycket bättre! Skall jag ut på en kortare tur, sova mestadels på vandrarhem eller om vikten är avgörande som på tex. vandringar/cykelturer med stora höjdskillnader kan jag göra avkall på komforten och ta med Ultraliten.
Skall man dock bara ha ett enda underlägg, som även fungerar i kyligare väderlek så räcker inte Ultralite till!
Köpte den på rea så man skall inte klaga, men i efterhand hade jag klarat mig med ett enda underlag om jag lagt till pengar och köpt ett Guidelite direkt!
Fick dock nu de två underläggen till priset av ett Guidelite...
Ultralite blev bra för mig
Mitt svar på ursprungsfrågan:
Om Marcus vill minska sin packvolym är Ultralite ett bra val. Om du "sover väldigt bra på ett traditionellt liggunderlag" bör det bli likadant på Ultraliten; i vart fall blev det så för mig. Enda reservationen skulle vara om du är ganska tung. Själv är jag lång och smal. Kraftigare folk kanske behöver Guidelite, vad vet jag.
Jag har förresten ett "3/4-längd" (lögnhalsar: det är bara 2/3-längd) och lägger sittlappen och tillfluffade regnkläder eller tröjan under benen. Fungerar utmärkt. Det var verkligen en befrielse att få ha ett så pyttelitet liggunderlag som behändigt försvinner in i ryggsäcken.
Hur Ultralite förhåller sig till luftmadrassen och Metzeler har jag ingen uppfattning om.
Lars
Mitt svar på ursprungsfrågan:
Om Marcus vill minska sin packvolym är Ultralite ett bra val. Om du "sover väldigt bra på ett traditionellt liggunderlag" bör det bli likadant på Ultraliten; i vart fall blev det så för mig. Enda reservationen skulle vara om du är ganska tung. Själv är jag lång och smal. Kraftigare folk kanske behöver Guidelite, vad vet jag.
Jag har förresten ett "3/4-längd" (lögnhalsar: det är bara 2/3-längd) och lägger sittlappen och tillfluffade regnkläder eller tröjan under benen. Fungerar utmärkt. Det var verkligen en befrielse att få ha ett så pyttelitet liggunderlag som behändigt försvinner in i ryggsäcken.
Hur Ultralite förhåller sig till luftmadrassen och Metzeler har jag ingen uppfattning om.
Lars
Väldigt nöjd!
Har använt mitt 3/4 ultralite ca.20 nätter(sommar,tidig höst) och tyckar att det fungerar mycket bra.Komforten är enormt mycket bättre än ett av skumplast,om man har rätt lufttryck i det.
Däremot tycker jag inte att skillnaden mellan ul och gl är skärskilt stor,inte när man provligger dom i affären iaf.Isoleringen är väl isf skillnaden.
Ska du använda det på vintern är nog säkert ett gl att föredra..
/Robert
Har använt mitt 3/4 ultralite ca.20 nätter(sommar,tidig höst) och tyckar att det fungerar mycket bra.Komforten är enormt mycket bättre än ett av skumplast,om man har rätt lufttryck i det.
Däremot tycker jag inte att skillnaden mellan ul och gl är skärskilt stor,inte när man provligger dom i affären iaf.Isoleringen är väl isf skillnaden.
Ska du använda det på vintern är nog säkert ett gl att föredra..
/Robert
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Prisvärd ultralite sovsäck | Bo och sova | 20 | ||
Vad väger din WM UltraLite? | Bo och sova | 12 | ||
Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? | Bo och sova | 26 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg