Ultralätt Telemark

Förlåt om jag är trög...vilket jag är...detta är ett innertält? Vad har man utanpå? Ha överseende med min dumma fråga.

Haha nej, på bilderna är det både tältet och innertältet =D

Tältet/tarpen eller Mid (alla säger olika) är ett Mountain Laurel Designs DuoMid. Finns både i Silnylon och Cuben.
MLD säljer bara myggnätsinnertält som tillval, därför väljer många att köpa separata innertält anpassade till kallare klimat.

Innertältet här ett Oookworks. En kille som heter Sean i Skottland som syr. Tydligen jävligt duktig.
Andra som gör innertält till DuoMid och andra är Bearpawwd (Amerikanskt företag)

DuoMid är ett väldigt bra tält även på vintern enligt recensioner. Andrew Skurka använde det på sin långa Alaska - Yukon tur.

Lovar att skriva när jag testat själv några gånger. Finns ju lättare grejer, men ytan och stormsäkerheten lockar mig. Även skönt att bara smälla upp yttern på luncher och raster i regn.
 
DuoMid är alltså tarpen och OookNest Nano innertält?

Ja, men vet inte om Sean kallar innertältet för Nano, tror att han kallar det DuoMid Oooknest. Han har en standardmodell för DuoMid, men den här med Cubensidor, nylon vid fötter och huvud och Chikaragolv är en custombeställning från början. Jag beställde ett likadant. Han syr precis som du vill ha det, om det är möjligt att göra.
 
Egentligen gillar jag inte ens att bo i tält, känner mig instängd och så...tarptält skulle passa mig bättre, men det är kanske inte mycket skydd mot en nordisk fjällstorm.

Du får nog skilja på ett vanligt tarp och ett tarptält. Det man generellt brukar kalla tarptält är oftast väldigt skyddade vid behov och många tål riktigt hårt väder. Exempelvis DuoMid som jag skrev om ovan, är skyddat från alla håll och är testat i riktigt dåligt väder både sommar och vinter. Kolla lite bilder från Andrew Skurkas långa Alaska tur.

DuoMiden imorse, jävligt dåligt uppsatt dock. Hade bara fyra tältpinnar med mig:
 

Bilagor

  • 20140218_105928.jpg
    20140218_105928.jpg
    156.1 KB · Visningar: 419
Jag köpte Telemark 2 (950gr-versionen) för ett tag sedan, och jag tycker att det verkar vara ett riktigt trevligt tält. Tar liten plats och är rymligt för en person som vill förvara sin stora ryggsäck inuti tältet. I jämförelse med mitt WBT2 så är väven klart tunnare, men den känns ändå tålig.
 

Liknande trådar