en djungel...
Hej på er.
Detta med regnställ är en ständigt återkommande fråga och det är förstås jättesvårt att svara på vilket det BÄSTA regnstället är. Man måste som användare rangordna dess egenskaper och sedan välja utifrån det.
Vilken aktivitet ska det användas till (stillastående eller löpning ställer olika krav)? Krävs huva, krävs full zip eller är anorakmodell ok? Är fickor och dess placering viktiga, är det bästa egentligen ett paraply eller en poncho (för ventilationens skull) osv...
Materialen i "regnställ" varierar otroligt mycket vilket gör det näst intill omöjligt att jämföra olika tillverkares ställ. Det ena kan vara ett tvålagers (yttertyg med coating/membran och löst foder), ett annat kan vara 2,5-lagers (tryckta "prickar" som skyddar coatingen), ett tredje kan vara ett trelagers (där foder, coating/membran och yttertyg satts samman till ett tyg), ett fjärde kan vara ett tätt slaget tyg i microfiber (så tätt att det i kombination med en impregnering ger ett mycket gott vatenskydd) och ett femte kan vara ett nano-behandlat tyg... osv.... suck... Beläggningarna=coatings och/eller membran kan sedan i sin tur vara hydrofila eller hydrofoba eller helt täta så att ingen ång alls släpps igenom. (ibland undrar man om man inte kunde skippa de vackra beskrivningarna om "andande" material eftersom det brukar vara de ventilerande funktionerna i plagget (ärmhålsvent eller ficköppningar) som styr flödet av svettånga och inte de stackars små porerna i tyget.
En sak som dock underlättar en del för konsumenten är att tillverkarna de senaste åren börjat bli duktiga på att (mycket pga att konsumenterna tror att en viss vävares tyger är bättre än "omärkta" tyger) märka sina ställ med ex Gore Tex pro shell etc. Då kan man på ett lätt sätt jämföra ställen vikt och som konsument bilda sig en uppfattning om priset på ett visst ställ är befogat (kan ha lägre vikt pga färre fickor eller smartare skärning etc).
Nu har jag fått spotta ur mig lite "gnäll" iaf. Kom gärna med ett förslag på ett ställ som verkligen "andas" så att jag kan ha det när jag vandrar UTAN att bli blöt inifrån och ut.
//Magnus