Bra initiativ!
Kul med en tråd och ett resonemang om lätta smidigar kläder för jakt.
Några snabba kommetarer för vidareutveckling i ämnet:
Utan tvekan för prassligt, vissa grejer går stenhårt bort av det skälet (regnkläderna och troligen förstärkningsbyxorna oxo.Kul med en tråd och ett resonemang om lätta smidigar kläder för jakt.
Kängorna kan nog funka ok för hundförare eller drevkedja, men kommer vid åtskilliga tillfällen behöva väljas i ett stadigt nummer för för stort och med en massa sockar i, eftersom kyla ofta är ett mycket större problem vid jakt än det nånsin blir vid annat friluftsliv (tro mig, jag fryser sällan om fötterna vid isklättring, men fryser ofta vid jakt). Det faktum att du ska sitta nära nog blickstilla under ett antal timmar ställer till det med värmen.
Hållbarheten får man klura lite på, hundföraren är visserligen betjänt av lätta kläder/utrustning av rörelseskäl, men står hunden med älg/vildsvin i ett buskage så får man vackert forsera buskaget o taggarna, därför duger tyvärr inte de lättaste o tunnaste skalen, t e x ITAB packaway (som jag äger själv och därför kan värdera). Det är liten nöt att knäcka. För passkytten är det lite lugnare just vad hållbarhet anbelangar, möjligen tills älgen skall släpas ur skogen, men det får man väl tackla då ;-).
Färger är ett rätt litet problem. Kläderna du valde ut var dock i något fall blå vilket man möjligen kan välja bort. Hjortdjuren anses vara färgblinda. Det är nästan helt korrekt, nästan.. Forskning på deras ögon och individstudier tyder dock på att just blå nyanser uppfattas skiljt från övriga nyanser. Välj med fördel röda eller oranga nyanser som i gråskala motsvarar omgivningen, det är bättre. I praktiken fungerar nog blå kläder ändå, eftersom de flesta hjortdjur likförbaskat mest litar på andra sinne än synen.
/Jörgen