Ja fan vad jag frusit i gympaskor vintertid. Det har flera orsaker: De täcker inte fotleden (där kärlen ligger ytligt), de har tunna sulor, de är ofta i nåt ventilerande tyg som i värsta fall tar in snö, i bästa fall bara släpper ut uppvärmd luft, de böjs och ändrar form hela tiden så uppvärmd luft inte stannar inuti. Och då har vi ännu inte talat om hur de tar in snö vid fotleden, som sagt. Så nej tack, från en som frusit både i skor och kängor.Jag vet inte vad du har för kängor, men jag vet att om man ska vara ute långa tider i sträng kyla så krävs rejäla skodon. Möjligen är du mer varmblodad än de flesta jag känner men jag skulle aldrig nånsin välja ett par gympadojor om jag ska vara ute länge i sträng kyla. Och då menar jag vinterförhållanden, dvs möjlighet till riktigt kallt väder och inte bara -20 på natten. Det handlar inte bara om hur många strumpor man har på sig, gympadojor isolerar dåligt mot marken och alla som testat pulsa i snö med lågskor vet att man får in snö i skorna.
Men det är ju bara ett delargument. Huvudargumentet är ju att jag knappt i min fantasi kan föreställa mig hur man ska ta sig fram med gympadojor på en vintertur. Kanske du vet? Är det vandring längs plogade vägar som gäller eller är det planering inför framtida vintrar utan snö? För nu räcker det ju ofta att man tar två steg på sidan av vägen så står man med snö till midjan.
Men alla gör ju som de vill, men jag kan i alla fall utifrån min erfarenhet säga att jag aldrig skulle ta på mig gympadojor på en vintertur. Och jag skulle aldrig rekommendera någon att göra det heller.
Ultralätt i världens värsta väder
- Trådstartare Jörgen Fjaderlatt.se
- Start datum
Liknande trådar
Liknande trådar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Viken ryggsäck är ultralätt ,slitstark och helt vattentät?
- Börjat av Friluftsnomad
- Svar: 57
-
-
-
-
-