Ultimat upplösning för A5-framkallning?

Jag tänkte framkalla några digitala bilder och jag undrar vilken storlek de bör vara i om jag ska framkalla till A5. Några av mina tidiga bilder är tagna i 1824x1216 - är det för litet?
Vilken storlek bör bilderna vara för bästa kvalitet?

Det finns två svar.

1. Dina bildfiler med 1824 pixlar räcker för en bra bild, inga problem.

2. Vill du verkligen ha den absolut yttersta kvalitet (nu pratar vi bara pixlar och inte svärta - färgton - skärpa) går det inte att svara utan mer information.

A5. Det formatet finns inte på fotolabb. Menar du 15x20 cm. Eller skall du skapa en A5 i exempelvis Photoshop och låta labbet kopiera den på ett större papper med vitt runt?
Olika labb har olika upplösning så antalet pixlar i bildfilen bör anpassas till just labbets skrivare.
Kontakta labbet och fråga hur många punkter de skriver ut med över papperet och se till så din bildfil har lika många pixlar över bildytan.

Olika labb skriver ut med olika upplösningar, vanligt är 200 - 300 - 400 punkter per tum. Om vi tänker oss en bild skall bli 10 cm bred motsvarar detta 787 - 1181 - 1574 pixlar över bildens ena sida.

Som sagt, beror på vad du menar med bästa kvalitet...

Det finns två svar.

1. Dina bildfiler med 1824 pixlar räcker för en bra bild, inga problem.

2. Vill du verkligen ha den absolut yttersta kvalitet (nu pratar vi bara pixlar och inte svärta - färgton - skärpa) går det inte att svara utan mer information.

A5. Det formatet finns inte på fotolabb. Menar du 15x20 cm. Eller skall du skapa en A5 i exempelvis Photoshop och låta labbet kopiera den på ett större papper med vitt runt?
Olika labb har olika upplösning så antalet pixlar i bildfilen bör anpassas till just labbets skrivare.
Kontakta labbet och fråga hur många punkter de skriver ut med över papperet och se till så din bildfil har lika många pixlar över bildytan.

Olika labb skriver ut med olika upplösningar, vanligt är 200 - 300 - 400 punkter per tum. Om vi tänker oss en bild skall bli 10 cm bred motsvarar detta 787 - 1181 - 1574 pixlar över bildens ena sida.

Som sagt, beror på vad du menar med bästa kvalitet...

Tack för uttömande svar!
Alltså, det är bara för privat bruk att hänga inne på toaletten (men det ska inte vara skitkvalité för det, hehe). Jag menar inte strikt A5 utan "ungefär" den storleken, vilket verkar vara 15X20, eller hur?
De andra bilderna är 3002x2000 och jag undrar till vilken storlek alla ska ha. T.ex. krympa till 1800 på alla. Problemet är då att det inte blir 1800x1200 automatiskt, utan 1800<12xx(nånting) och då måste jag beskära och hålla på - för annars kommer beskäring ske automatisk va?
Digitala systemkameror har ju inte samma format i sensorn som vanliga kompakt där det alltid blir 800x600, 1800x1200 o.s.v.

Hoppas det klarnade lite!

Det man också behöver ta hänsyn till är ju betraktningsavståndet. Såna där stora reklamskyltar som sitter längs vägarna har ju nåt i stil med 35 PPI (pixels per tum). Det ser bra ut eftersom man betraktar dem på långt avstånd.

Bilder som ska sitta i ett album eller tryckas i en bok (och betraktas på några decimeters avstånd) måste alltså ha högre upplösning än bilder som ska sitta på väggen ovanför soffan (och betraktas på ett par meters avstånd).

Så även om labbet kanske kan "trycka" 300 PPI så kanske det räcker med att bilden är 150 PPI (och extrapoleras till 300).

Viktigt är dock att bildens upplösning är en jämn "multipel" av utskriftsmediats. Skriver labbet ut med 240 PPI så är det inget lyckat att ha en bild i varken 150 PPI eller 300 PPI, då vill man ha 240 eller 120.

Motivet ar ocksa avgorande - en mjuk landskap klara mycket mindre upplosning an en bild
med fina detaljer. Bilder med sma manniskor i behover mer upplosning, eftersom vi oundvikligt
fokusera pa dem.

kan man inte bara skjuta med den högsta upplösningen och bild storlek?

Man ska alltid ta bilderna med högsta upplösning som kameran medger. Frågan gäller om man ska minska ner dem innan de skickas till lab för utskrift. Det går att skicka utan att minska ner, men:

1. Du överför onödigt stora bildfiler till labbet.

2. Du överlåter åt labbet att automatiskt minska ner bilden och lägga digital skärpning på den. Om man vill ha full kontroll över slutresultatet ska man själv minska ner bilden och skärpa den.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg