Tack
vandrafjäll - som vanligt otroligt lärorikt.
Att du får så fin ventilation i ett pyramidtält är ju inte så konstigt med tanke på tältets form och höjd - det blir en rejäl skorstensverkan. Men det finns ett pris, och din film visar det tydligt.
Du är ju så skicklig och erfaren att du fixar att både förankra och få upp tältet trots de skyhöga punktlasterna, men dina speciallösningar skulle ju inte hjälpa mig på barmark, och jag är garanterat inte lika stark heller. Så även utan tveksamheterna kring vävens egenskaper faller själva tältarkitekturen utanför min horisont.
Men ingen aldrig så betongsäker förankring och fiffig stångresningsmanick löser ju det strukturella grundproblemet, om inte tältväven också tål att ta vidare och fördela lasterna. Och här verkar det som inte ens DCF fixar det - tvärtom kan dess brist på elasticitet vara till nackdel.
Har varit med om att försöka hjälpa stora starka killar få upp ett betydligt mindre pyramidtält i ganska, men inte extremt, hård vind uppe i Pyrenéerna. Redan det var en pärs och jag skulle aldrig fixa det ensam, särskilt som det
kan blåsa mycket värre än det gjorde. Mitt eget lilla enbågstält hade jag då redan fått upp själv utan att ens tänka på saken.
(Vet ej hur det gick för dem över natten, de var inte kvar när jag vaknade).
Jag tänker ändå att det är lite synd att du inte får chansen att testa tältet i riktigt hård vind, nu när du lärt dig dess styrkor och svagheter och skulle kunna rigga det på ett optimalt sätt. Känner du dig inte sugen på det ändå? Det behöver ju inte vara långt bortom civilisationen, och hörnet går ju att laga så det blir (minst) lika starkt som original.
Skulle också vara intressant med den samlade vikten av dina förstärkningar - den extra kraftiga stången, "skidan", etc.
(skrivit samma i en FB-grupp, men kopierar till Utsidan, som till skillnad från gruppen är sökbar och öppen att läsa för alla)