får som garanterat inte behandlas illa??
hej marléne och alla andra!
företag som kan garantera att fåren inte har behandlats illa??
det är helt omöjligt att föda upp får och ta deras ull och använda den industriellt utan att behandla dom illa.
dom avlas så att dom får mycket mer ull än dom naturligt behöver och lider såklart av det, dom hålls trångt tillsammans med tusentals andra får, dom behandlas med giftiga kemikalier (för att förhindra att flugor lägger ägg i den veckade pälsen, isället för att utföra sk mulesing)
dom som klipper ullen får inte betalt per timme, utan per volym klipt ull.det betyder att en enda person kan klippa upp till 350 får per dag, omöjligt att inte stressa och fysiskt göra illa fåren, klippa dom i skinnet och tvinga dom att stå och vänta i timmar i trånga rader ofta ute i varm sol.
människor bestämmer när dom ska "bli dräktiga"(mot deras vilja,vad kallas det när det gäller människor?), vilka lam som ska få fortsätta leva(bra ull=leva så länge produktionen är hög sen slaktas, dålig ull eller sjukt eller defekt på annat sätt=dödas),
när lammen ska skiljas från sin mor, när dom ska äta, dricka, sova, och när dom ska dö.
sen när fåren inte "producerar" nog mycket ull längre exporteras dom levande på stora fartyg(ca 6,5miljoner får per år av ca 100miljoner får som föds upp i australien per år) till mellanösten, nordafrika och länder i asien men obefintliga djurskyddslagar(hur nu det kan finnas lagar för att reglera hur djur torteras och dödas), transporten kan ta månader och många (upp till 5000 får per fartyg!) dör av vättskebrist, värmeslag, svält.
se filmen om hur dom slaktas! (och handla sen ullkläder med gott samvete av alla mulesing-fria företag):
http://www.youtube.com/watch?v=sNsY1cq3wKU
(spola till 1:32 för att skippa delen om mulesing om ni redan sett det)
här video om hur får och andra djur slaktas i australien och usa och europa:
http://www.youtube.com/watch?v=VIjanhKqVC4
och ja såklart använder jag inte läder eller dun eller nått annat som kommer från dödade djur.inte till kläder sovsäckar mat eller nått och det går hur bra som helst jag har endå klarat mig bra i fjäll och skog och öknar och vafan som helst för klimat och temperatur.
jaja sorry för långt inlägg och om ja låter sur eller bitter.men jag är inte sur eller bitter jag är galet jävla arg! på orättvisor och jävulskap.
okok men jo hoppas du hittar nått som känns bra och som funkar bra och som inte är av ull.(brynje har jag haft i snart tio år funkar hur bra som helst)
ha det bra! (och bli vegan!)