Ullmax

Innan jag skriver något annat måste jag berätta att jag inte är helt och hållet opartisk. Efter första inlägget här i denna tråden kollade jag upp lite om Ullmax och nätverksförsäljningen via föreningar.
Min klubb (Ängelholm Brukshundklubb) är numera en Ullmax-representant.
Om någon är sugen på att testa och inte har några närmare band till de andra klubbarna så stötta gärna oss :)

Jag tyckte jag fick föregå med gott exempel och gjorde en ganska rejäl beställning själv.
Jag beställde allt i Stl S, storlek på mig själv är 170 cm och ca 67kg.

Detta är mina synpunkter:

T-shirt, Microfiber: Samma material som underställ i microfiber. Tight passform, bra längd, skön på kroppen. En blivande sommarfavorit!
Trevligt att tröjan ser ganska "vanlig" ut jämfört med ex ett underställ från Craft eller HH.

Merinounderställ: Har inte använd långkallingarna ännu men tröjan är skön. Jämfört med ett Ullfrotté (tillverkat av Ullfrotté) så upplever jag denna som lite svalare. Perfekt på de tidiga hundrastningsrundorna tillsammans lämpligt skal.
Upplevde att tröjan krympte något efter första tvätten.

Kalsonger, Microfiber: Helt ok, aningen små i benen men detta töjde till sig.
Är ingen anhängare av boxerkallingar i vanliga fall eftersom i princip alla jag har korvar sig i ljumsktrakten. Detta var inget undantag, men det beror nog mer på formen på mina ben än Ullmax i sig själv.

Året-runt-socka: Året-runt vete tusan, ganska varma. Har använt dem som understa strumpa i kängor. Funkat OK. Lite tveksam till passformen.
Föredrar "riktiga" linersockor, typ Lundhags tunnaste eller Taigas motsvarighet.

Helårsocka: Använt som yttersocka i kängor, sitter uppe bra men samma sak här, passformen kunder varit bättre. Lite sladdriga.

Mina klubbkompisar som oxå beställt har bara lovord att säga hittills.
Men som tidigare nämnts, inget långtest har hunnits med ännu.

/martin

Jag har använt Ullmax ullfrottéunderställ sedan förra hösten och måste erkänna att jag är riktigt nöjd med både passform, funktion och kvalitet på framförallt undertröjan. Långfillingarna glider däremot ner i ryggen när man rör sig.

Har precis införskaffat det tunnare understället i merinoull och än så länge är jag helnöjd.

// Pär

Jag arbetar som sjukgymnast/ergonom och för två år sedan ledde jag en tesgrupp som testade olika underställ för använding i PRIOR Norge (motsvarighet till Kronfågel i Sverige). I dessa fabriker är temperaturen aldrig högre än +10 grader, men oftast mellan noll och +5 grader. Vi testade Ullmax, Helly Hansen, Bavac och et par billiga norska varianter. Efter 4 månaders hård testing valde vi Ullmax på grund av kvalite och komfort. Dessa kläder används varje dag och måste hålla god kvalite. Helly Hansens sömmar klarade inte att tvättas så ofta och höll inte på värmen på samma sätt som Ullmax.
Jag använder själv Ullmax både ullfrotte och microfiber vid skidåkning och paddling och är mycket nöjd, specielt med tanke på priset. Men min personliga favorit är Devolds Multisport. Det kostar dubbelt så mycket, men är överlägsen det mesta när det handlar om underställ.

Northstars ullunderställ

Jag och sambon har ett varsitt ullunderställ Akla från Northstar (långkallingar och polo med dragkedja), jag strl M och sambon strl XL. Jag kan bara säga att jag är supernöjd med det mesta (allt). Passformen är lite tight och materialet är mycket stretchigt. Tröjan är lång och går väl över baken, vilket är bra. Stället kliar inte och då är jag känslig för stickiga plagg. Jag har använt mitt ställ ganska mycket under två säsonger (längdskidåkning på vintern och cykling och vandring på sommaren) och stället har ännu inte blivit slitet. Något svalare än ett ullfrottéställ, vilket i mina ögon gör det mer användbart. Väldigt prisvärt med andra ord!

/Karin

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Ullmax vs andra Kläder 9
Smogz Hur bra är Ullmax? Kläder 11
traser Ullmax-microfiber...kvalite´& funktion? Kläder 3
grodanbolle Ullmax underställ, vikt? Kläder 43

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg