Ullfrotté från olika tillverkare...

ullmax

Kolla på http://www.ullmax.se
sjysta grejer anser jag iaf. Materialet verkar nästan llite bättre och tätare om man jämför sambons Ullfrotte 400 gr med mellanmodellen från ullmax.

klart attraktiva priser oxå...

säljes antingen via webshop eller via sportklubbar

/M

Raskesven; sa:
Det finns olika varianter av originalet, hel eller halsdragkedja. Min ena 400-tröja består av 60 % ull, 25 % polyamid och 15 % polyester. Min andra är 70 % ull, 18 % polyamid och 12 % aramid.

Raskesven
Tack för svaret! Vilken av de båda blandningarna sitter i vilken tröja (kort/lång dragkedja), och vilken trivs du bäst med?

Jag är själv ruskigt sugen på att beställa från Ullmax. Hade nog tänkt prova både deras set i Ullfrotté och i merinoull. Det jag funderar lite över är storlekarna. Jag är 185cm/65-67kg vilket är ruskigt långsmalt. Tror ni M fungerar i båda fallen?

Tack på förhand.

langby; sa:
Tror ni M fungerar i båda fallen?
Mja, jag är 184 cm och när jag mailade Ullmax så rekommenderade de stl L. Då vägde jag 70 kg, nu kanske lite mer, men det brukar vara längden som fallerar på underställ för mig (korta ärmar/kort i ryggen=f*n vad less man blir).

Men, maila dem och fråga, men mig rekommenderade de L.

Strykarräven; sa:
Mja, jag är 184 cm och när jag mailade Ullmax så rekommenderade de stl L. Då vägde jag 70 kg, nu kanske lite mer, men det brukar vara längden som fallerar på underställ för mig (korta ärmar/kort i ryggen=f*n vad less man blir).

Men, maila dem och fråga, men mig rekommenderade de L.
Tack, jag får väl ta och göra det. Hålle rmed om att det nästan alltid blir för korta i ärmarna, inte så skoj.

2:a sortering från Klar Ullfrotté finns bara at köpa på plats i Östersund eller?
För oss som bor i södra Svergie är det rätt kört väll?

Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Det finns olika varianter av originalet, hel eller halsdragkedja. Min ena 400-tröja består av 60 % ull, 25 % polyamid och 15 % polyester. Min andra är 70 % ull, 18 % polyamid och 12 % aramid.

Raskesven
Tack för svaret! Vilken av de båda blandningarna sitter i vilken tröja (kort/lång dragkedja), och vilken trivs du bäst med?
Den med kort dragkedja innehåller Aramid. Vet dock att vandrarkamratens med kort dragkedja inte innehåller Aramid, men jag vet inte proportionerna i den.

Jag använder tröjorna under olika omständigheter. Den med bara halsdragkedja används som tröja ev. nedstoppad i brallorna vintertid, under ett grövre förstärkningsplagg vid nära noll aktivitet i lägret. Den andra, med hel dragkedja, är mitt förstärkningsplagg vår & höst. Jag skulle ju "klara mig" med bara en av dem, men har fine-tunat;-)

Skulle jag tvingas välja mellan tröjorna skulle jag ta den med hel dragkedja. Känns fluffigare (vet inte om det beror på Aramidinnehållet i den andra, ska vid tillfälle jämföra med min kamrats utan Aramid), skönare krage och i motsats till den med kort dragkedja har den tumgrepp. Bra att kunna öppna upp också. En superskön tröja är det. Dragkedjan pajade under senaste vandringen, så den har jag bytt mot en grövre, bättre.

Raskesven

joask202; sa:
2:a sortering från Klar Ullfrotté finns bara at köpa på plats i Östersund eller?

Ring och kolla om de kan skicka, men jag skulle inte tro det. Å andra sidan åker man ju förbi Östersund när man ska till Åre, Hillebergbutiken eller andra kul ställen.

Som någon sa... Norrland är också rätt stort så att det blir långt även om man bor långt norrut. Östersund ligger inte i världens ände som sörlänningar tycks tro utan snarare ganska mycket mitt i Sverige. Exempelvis är det närmare till Stockholm än till Luleå om man råkar vara i Östersund.

/Andreas

joask202; sa:
Tidigare (läs: för 6-7 år sedan) så gick det alldeles utmärkt att beställa direkt från tillverkaren, dvs. Triconor. Det var enda stället att köpa andrasortering på innan Getout började sälja andrasortering.

haskell; sa:
joask202; sa:
Tidigare (läs: för 6-7 år sedan) så gick det alldeles utmärkt att beställa direkt från tillverkaren, dvs. Triconor. Det var enda stället att köpa andrasortering på innan Getout började sälja andrasortering.

Men hur är det med detta egentligen? I Östersund finns en butik som heter Triconorbutiken som bland annat säljer ett ganska klent sortiment av någon ullfrotté variant. Men detta är inte samma butik som fabriksförsäljningen av "riktiga ullfrotté" (klar Ullfrotté). Det finns alltså två butiker men det är väl bara Klar som har fabriksförsäljning av 2:a sortering!? Var Ullfrotté (numera Klar) och triconor samma för 6-7 år sedan?

/Andreas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg