UL som barnfamilj i fjällen-går det?

nermander; sa:
fson; sa:
Om man själv är intresserad av att vandra på kalfjället så går det definitivat att göra det tillsammans med sina barn, utan att utsätta dem för lidande eller säkerhetsrisker.

Och då följer följdfrågan som drog igång hela detta sidospår: Är det verkligen TÄLTET som är avgörande för den säkerheten?

Jag dristar mig att påstå att utmattade föräldrar är ett större hot mot säkerheten än ett för klent tält.

håller med om att trötta föräldrar är farligt, och är de inte ett hot mot säkerheten, så är de det definitivt mot humöret!
Men det kvittar hur pigg och glad pappa är om han inte har vettig utrustning med sig - då kan det blir farligt ändå.

Alltså; "Anpassa din tur så att den utrustning som behövs för att du och dina barn skall vara säkra inte väger mer än du trivs med!"

Hur låter det?

Bubbelplast...

Kanske bara till hälften seriöst. Vi köpte nya soffor i höstas och de kom åkande insvepta i stora bitar bubbelplast. Vi skar till en av bitarna så att den täcker golvet i kupoltältet och sedan dess har vi inte behövt några liggunderlag alls! Hållbarheten är usel, givetvis, men volymen måttlig och komforten acceptabel. Vi har med oss tre barn, 5, 8 och 9 år gamla och har nog fått ner vikten med ungefär ett kilo (har inte kontrollvägt, men våra gamla liggunderlag var tunga. Själva plasten var dessutom billig (0 kr). Hälsar Anna

Re: Bubbelplast...

4623; sa:
Kanske bara till hälften seriöst. Vi köpte nya soffor i höstas och de kom åkande insvepta i stora bitar bubbelplast. Vi skar till en av bitarna så att den täcker golvet i kupoltältet och sedan dess har vi inte behövt några liggunderlag alls! Hållbarheten är usel, givetvis, men volymen måttlig och komforten acceptabel. Vi har med oss tre barn, 5, 8 och 9 år gamla och har nog fått ner vikten med ungefär ett kilo (har inte kontrollvägt, men våra gamla liggunderlag var tunga. Själva plasten var dessutom billig (0 kr). Hälsar Anna

I en BAMM-anknuten tråd nyligen verkade det framgå att Jysks liggunderlag för 39 kr var lika lätt som, eller lättare än bubbelplast. Men det är förstås inte gratis :)

Jörgen

Var in på Dollarstore i Gävle häromdagen och såg att de hade samma liggunderlag för 30 spänn (fast det fanns bara ett kvar).

Barn i fält

Förra sommaren vandrade jag med mina barn. De var knappt tre år respektive drygt fyra år gamla. Vi gick ca två kilometer per dag med packning och de fick varsinn klubba när vi hade avklarat dagens etapp. Med klubborna i munnen höll de sig stilla tills tältet var rest.

Minstingen hade fortfarande nattblöja och det var en fördel. Inga blöta överraskningar i sovsäcken. Hon bar blöjorna själv och var stolt över det. När hon tyckte att det kändes motigt kunde jag hjälpa henne att bära hennes ca 1 kilo tunga ryggsäck och då ökade motivationen att fortsätta gå.

Jag bar knappt 30 kilo på ryggen i en 120 liters ryggsäck. Vikten på packningen var inget problem. Många raster och lugnt tempo passar barnen bra och då kan man bära tungt. Det motsvarar ca 10 kilo per person och kvalificerar kanske inte som ul. Vi håller oss dock runt tre för tre.

Säkerheten är viktigast. Därför kör jag med Nallo GT och barnen har sovsäckar av syntet.(De har provat dun men, barnens sovsäckar drar av någon anledning åt sig mer kondens än min.) Liggunderlag av cellplast funkar fint och sparar vikt och volym i ryggsäcken.

Minstingen hade med sig ballonger som vi hängde upp inne i tältet. Vi hade också med oss små barnböcker för nattningarna och en docka. (Dockan blev väldigt sliten och smutsig, så undvik Skrållan.) Nästa gång ska jag se till att vi får med oss en drake som vi kan flyga med.

I början var barnen lite orutinerade. De gick in i tältet med stövlarna på, gick ut i strumplästen och den store gled ner från en klippa och hamnade i vattnet. Det var bara att göra upp eld och torka de blöta byxorna och stövlarna. Efter det första dygnet lugnade barnen ner sig och nu vet de hur de ska bete sig ute. Många strumpor kan dock behövas. Under vårens veckoslutstältningar har allt flutit perfekt.

Mina tips i korthet:
- Byt till ett lätt tält som alla får plats i t.ex. Nallo eller Nallo GT.
- Sovsäckar och liggunderlag bör vara UL för de vuxna och lite extra säkerhetsmarginal för barnen.
- Planera riktigt korta dagsetapper. Det ska inte vara någon marschträning.
- Ta med små lätta leksaker och böcker, så att barnen få lite omväxling.
- Mat ur påse funkar för mina barn. Kex är också lätt och gott. Havregrynsgröt brukar slinka ner till frukost, men barnen vill ha mjölk till. (pulvermjölk)
- Ta med många mutor och överraskningar för att hålla humöret uppe. Det är inte alltid de små vill samma sak som vi vuxna, men med lite övertalning, uppmuntran och mutor brukar jag få som jag vill.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Lycka till!

/Johan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg