En Nikon D7000 plus stabiliserad normalzoom hamnar på över 1kg, en NEX-5 med normalzoom hamnar under 500gr. Så det är ju rätt betydande skillnad tycker jag. Jag förstår dock om det inte är tillräckligt lätt för andra. Väskan jag har till min NEX är väldigt smidig, och eftersom jag föredrar att ha kameran tillgänglig så får den hänga lite på framsidan när jag har ryggsäck.
Nu är jag dock ingen fjällvandrare, så det är möjligt att min syn på detta skulle förändras efter några dagar på fjället
NEX-5 verkar vara en mycket trevlig kamera, och om du gillar den så tror jag absolut att den fungerar bra på fjället.
Jag använder mig av D7000 delvis därför att jag i huvudsak fotograferar i fullformat med Nikon. En D7000 fungerar därför bra som backup i och med att jag kan använda mina FF objektiv samt att den är hyfsat liten och lätt, utan att ge alltför mycket avkall på ergonomi.
I och med crop-faktorn så täcker jag också in ett större brännviddsomfång, vilket betyder att jag kan klara mig på 2 objektiv och 2 kameror, istället för 3 objektiv och 2 FF kameror.
Alla prioriterar ju som sagt olika och jag förstår mycket väl de som väljer tex NEX-systemet, men det är inget som passar mig i dagsläget.