UL mat

hej hej!

ni som kör UL packning på några kilo, vad packar ni för mat?
om ni ska vara ute en vecka, kör ni bara frystorkat? Om packningen väger cirkus 5 kilo, vad väger maten för 5-7 dagar? vad för mat packar ni??

/Andreas, Uppsala

Vet inte riktigt vad det väger men personligen så brukar jag sats på frystorkat (trots att det är för dyrt!!).
Det tar lite plats och är lätt stuvat i packningen.
Är jag ute i ca 7 dagar så blir det 7 påsar plus någon soppa och en del "powerbars".
Tycker nästan att det som väger mest är vatten, beroende på var man är (om man kan fylla på under resans gång eller om det som man fyller på hemma i kranen är det som skall gå åt).

Det var min packning det i stora drag.
Jan

Det enda sättet att minska vikten på maten utan att minska på energiinnehållet är att ta bort sånt som man kan fylla på under vägen. Vatten brukar vara typ det enda man hittar på vägen så torkat måste det vara.

Frystorkat är väl inte nödvändigt, det funkar ju att torka själv. Men en annan viktig detalj är ju att ett ultralätt kök kanske har dåliga möjligheter för långkok och bränsle väger ju också en del. Man vill alltså helst ha mat som bara kräver att man häller på kokande vatten (helst ska det funka lika bra med kallt vatten:). Med en "pot cozy" så kan man visserligen "sjuda" en stund.

Guest

Gäst
Torkad köttfärssås

Hej!

Jag har tips på en torkad köttfärssås. När jag skrivit ihop mitt recept hittade jag den länk som jag ursprungligen använt mig av. Jag skickar med den, men behåller min lilla short-short beskrivning också ifall länken skulle försvinna :)

http://www.tilltopps.com/index.php?menu=4.7&page=1

----------------------------------------------------
TORKAD KÖTTFÄRSSÅS
Man kan göra egen köttfärssås som man torkar i ugnen. Man bryner på nötfärs (ej fryst!), gul lök och vitlök, kryddar med tomatpuré och önskade kryddor (t.ex oregano, buljongtärning, lite salt, lite socker).

Sedan brer man ut det på en eller flera plåtar och torkar i ugnen. Ugnen ska vara 50 grader, bred ut ett tunt lager, max 1 kg per plåt. Använd hellre fler plåtar än "överbelasta" en. Torktid ca 24-30 timmar, ha ugnsluckan på glänt. Moffa runt köttfärssåsen då och då och finfördela gärna så den riktigt torkar. Man kanske kan köra i mixern, jag har inte provat själv, men då borde den bli riktigt finfördelad (när den är så gott som torr).

Paketera i lufttäta påsar. Hållbarheten borde vara ganska lång, ca ett år i alla fall.

Tillred genom att bara tillsätta vatten och värme! Låt gärna såsen suga ett tag, typ blötlägg några timmar innan du ska äta den.

Lycka till!

Till frukost och mellanmål blir det mat som går att äta direkt; startmussli, muslibars, powerbars, nötter, skorpor etc. Dricker främst vatten men lite sportdryck, kaffe, chokladdryck och "varma-koppen soppa" i pulverform brukar följa med.

Varm mat för lunch och middag som bara kräver ett snabbt uppkok av vatten och som sedan kan dra under lock. Oftast snabbnudlar, potatismos eller cous-couse som kompletteras med ölkorv, Bacos, parmesanpulver, rostad lök etc, eller färdiga frystorkade rätter som Knorrs varianter. King Pot Noodles är juste, men egentligen borde man hälla över dem i plastpåsar för att spara vikt.

Är jag ute mer än några dagar brukar jag ta några multivitaminer också. Kanske värdelöst men det känns tryggt. En skvätt whiskey & en liten chokladbit är bra för moralen.. Totalvikt & kalorimängd är ju väldigt individuellt, var och en får räkna ut hur mycket som behövs för deras kropp och aktuell aktivitet.

Ovan gäller förstås när man kan fixa vatten längs vägen, sånt man kan dricka direkt som i svenska fjällen eller som duger efter rening. Om man måste bära in allt vatten kan det löna sig att ta färdiga konserver, chili con carne etc som går att äta direkt ur burken om man inte är petig..

Och ät ett riktigt stort, fettigt skrovmål innan ni stegar iväg, kanske ett Jumbomeal på Sibylla med räksallad på stripsen & 2 Mars bars till efterrätt, och samma sak på vägen ut. Spar vikt i ryggan och fyller på depåerna.. :)

Tappa upp flott i petflaskor!!

Fett innehåller ju mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater.Så med hjälp av pulsklocka och fet mat borde man ju kunna minska vikten i packningen...

Låter väl jättegott,eller hur?? ;)

darkhippo; sa:
hej hej!

ni som kör UL packning på några kilo, vad packar ni för mat?
om ni ska vara ute en vecka, kör ni bara frystorkat? Om packningen väger cirkus 5 kilo, vad väger maten för 5-7 dagar? vad för mat packar ni??

/Andreas, Uppsala

Jag kör inte UL, utan ngn mer moderat variant. Jag ger dock akt
på bränsleåtgången och vet numera att en 220 grams burk
(nettovikt, förstås) räcker 10 dagar i fjällen. På morgonen
äter jag muesli med skummjölk, dricker 3 dl frystorkat
kaffe som FÅR TA en minut att tillreda! Min lunch
är relativt fet, Studentenfutter, dvs. min egna blandning
av solrosfrön, nötter, mandlar och russin. Min trerätters middag
kräver två minutlånga uppkok, dels för Knorrerian, dels för
potatismoset. Det är uppkoken som slukar bränsle.

Min mat väger 660 gram/dag och ger väl c:a 2.700-2.800 kcal.
I Norge kanske jag passerar en eller två hytter och köper
nog en extra chokladkaka eller två. Detta håller mig vid liv
i 12 dagar och jag går ner något kilo.

På kontinenten är dessa portioner klart i underkant, jag går nog
över till 7-800 g/dag, tar lite färre, hoppas på
proviantering, samt en och annan stuga. Men det sista
har jag minskat på. I Pyreneerna 01 hade jag 10 fria övernattningar
på 18 nätter, i Alperna 03 hade jag fem stugnätter
på 17 nätter och framgent vill jag övernatta fritt åtminstone 2/3
av nätterna.

il C

Re: Tappa upp flott i petflaskor!!

ROL; sa:
Fett innehåller ju mer än dubbelt så mycket energi som kolhydrater.Så med hjälp av pulsklocka och fet mat borde man ju kunna minska vikten i packningen...

Jag minns inte var jag skrev det, men mitt grundtips är: Kolla på alla bantningsknep, och gör sen precis tvärtom!

Självklart är det ett stort plus att få med så mycket fett som möjligt i maten för att öka energidensiteten, fast det ska ju vara njutbart också.

Men smör istället för lättmargarin på mackorna är väl inte så svårt? 28%-ig (eller fetare) ost ger ganska bra tillskott på mackan. En till två teskedar olivolja i maten är nog fullt njutbart i de flesta rätter.

Re: Re: Tappa upp flott i petflaskor!!

nermander; sa:
ROL; sa:

Jag minns inte var jag skrev det, men mitt grundtips är: Kolla på alla bantningsknep, och gör sen precis tvärtom!

Självklart är det ett stort plus att få med så mycket fett som möjligt i maten för att öka energidensiteten, fast det ska ju vara njutbart också.

Men smör istället för lättmargarin på mackorna är väl inte så svårt? 28%-ig (eller fetare) ost ger ganska bra tillskott på mackan. En till två teskedar olivolja i maten är nog fullt njutbart i de flesta rätter.
Jag såg en test för sådär 15år sen,tyvärr läste jag den inte så noga då.
Det gjordes på en fjällvandring försök med två testgrupper.Den ena gruppen åt bara mycket fet mat(mättat fett).
Den andra gruppen åt ihuvdsak långsamma kolhydrater.
Efter två eller om det var tre veckor gjorde man en hälsoundersökning av bägge grupperna.
Viktmässigt hade man följts åt,blodvärden såg bra ut osv. Kort sagt dom var friska som nötkärnor allihop!

Jag tror inte att man ska rekomendera någon att packa ner flott i petflaskor :) men jag mår iaf bra av lite bacon i packningen,magen pallar inte frystorkat i en vecka..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 21
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg