"UL-byxor"

I många år, intill förra året, använde jag knickers, 90-06 av märket Fjällräven.
Söderut var de ofta för varma (jag har t ex gjort 3 stycken 18-dagarsturer då de stannade
i ryggsäcken under hela etapperna), så då har jag använt lätta shorts, gärna
löparbrallor som är överlägset enkla att hålla rena. Fr o m i år använder
jag långbyxor av märket Haglöfs - de väger faktiskt 60 gram mindre än mina knickers,
300 gram. Enda nackdelen är väl att de blir blöta nedtill i regnvåt terräng.

Ett skäl är att jag vill ha korta lättvättade strumpor,
eftersom jag tvättar dem nästan dagligen.
Just nu gäller Thorlo (INTE joggingmodellen)
man jag kan nog precis lika gärna använda sådana där ankelsockor som säljs i sportaffärerna.

Man ska inte ha saker i fickorna, alls! Jag har karta och kompass i ett hemgjort kartfodral
runt halsen. Det är vattentätt och genomskinligt åt båda hållen. Kameran sitter
i ryggsäcksbältet. Annat jag kan behöva under etappen,
t ex regnkläder, ligger högst upp i ryggsäcken. Dess lock lämnar jag hemma.

Zipp off i nylon...

Byxor har det diskuterats om i många trådar här på utsidan men inte så mycket under rubriken lättpackning. Jag behöver skaffa nya vandringsbyxor och vet inte riktigt vad jag ska sikta in mig på. Efter att ha läst stycket om byxor i boken Vandra fjäderlätt blev jag nyfiken på att höra vad lättpackare (och ultralättpackare) här på forumet använder för byxor på sina sommarfjällturer. Vad använder ni? Vilket/vilka material är de gjorda av? För och nackdelar med den byxan?

På sommarfjället använder jag ett par zip-off byxor från Columbia i nylon, med fickor :)! Givetvis ska en byxa ha ficka, allt jag har där är karta, kåsa och lite sedlar i säkerhetsfickan. Kostade bara ca 300kr och funkar hur bra som helst!
Man kan gå i nästan vad som helst sommartid, byxan behöver inte kosta stjortan så att säga!
Nylonet torkar snabbt, är lätt...

Zip-off byxa rekomenderas starkt för sommarfjället!!

När det är kallare höst/vår/vinter använder jag ett par fjällräven G-1000..barents tror jag, som är lite mera robusta och kraftiga!

//A

Jag tänker mig ett par komfortabla och lätta långbyxor som är mycket snabbtorkande och myggtäta. Det gör inget om de är snygga och har duglig hållfasthet heller. Jag vet inte om man får allt detta i en byxa, men jag letar efter bästa möjliga alternativ.

Jag har ett par löparbyxor som sägs vara vindtäta. De är lätta och komfortabla förutom att de har em rejäl muff vid vristerna som lär vara allt utom snabbtorkande. Jag hoppas att det finns något bättre alternativ.

Tack för tipsen så här långt, ska surfa runt lite och kika.. :)

Löparbyxor

Jag har kört med ett par tunna löparbyxor de senaste åren,
194gram i strl L, resår/snöre i midja, snöre under knäna, resår/dragkedja vid fotled och dragkedjeförsedda framfickor.
Sådär vindtäta, torkar fort, går att dra upp till knäbyxor om vädret tillåter det.
Vid regn eller hård vind drar jag på ett par Marmot Precip Fullzip.

Gick tidigare med M59, M90, Fjällräven G1000/GTX och Klättermusen Megin innan jag köpte brevvåg;-)

SOC löparbyxa från stadium

Jag använder ett par löparbyxor av märket SOC (köpta på Stadium). De fungerar mycket bra är både relativt lätta (255g i storlek L) och relativt vindtäta, torkar snabbt har tre fickor som är lättåtkomliga. Byxorna är även behagliga även vid varmt väder. Byxan rekomenderas med andra ord varmt :). De kostar ca 250 kr (tror jag).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Joakim Ambrosson Shorts/byxor/trekvartsbyxor <90 gram Lättpackning 4
stumpe lätta byxor Lättpackning 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg