udda klätterställen

Balkongbestigning i Zürich

lilla_my; sa:
Funderar på om inte sele, stat-rep och clog/jumar blir bättre än att hyra en ställning när huset ska målas om nästa gång. Ser fram emot att fira av från skorstenen!

Jo, jag har provat det där med att måla huset, det roligaste var alla som tittade upp och inte på lyktstolpar och mötande som var ivägen....det jobbigaste var att hålla reda på färgburken som alltid hängde på fel sida.

En tokig grej som jag och frugan gjorde i Zürich var när vi gjorde en av många "bestigningar" av Zürichs "husberg". Det är ca 400 höjdmeter och inget berg att klättra men motion får man, en öl att släcka törsten med och utsikten är ju fin mot de riktiga bergen!

Naturligtvis valde vi den brantaste stigen att ta oss upp för, det var bara det att vi gick fel och den, som vi tyckte, naturliga vägen slutade nedanför en balkong på vad vi trodde var en servering, det satt ju fölk runt ett bord och drack öl och tittade på oss i våra ansträngningar i den 45-grader branta, leriga sluttningen i slyskogen...

Det fanns ingen annan väg än först uppför ett träd och sedan vidare upp på den nämnda balkongen. Det var bara det att det var en privat hytta och sällskapet runt bordet var måttligt imponerade av oss och våra leriga fotspår kan jag lova.

Inte ville dom bjuda på öl heller, så vi lämnade grannskapet rätt kvickt...

Ciao!

Uffe

Skiten runt

Jag tog mig runt utsidan av en utedass någonstans i Hossa, nordöstra Finland.
Jag försökte mig på ännu en utedass längs vägen nedåt mot Åbo men utan näsklämma var det säkert en 7b+.

findlandsbåt

Jag var med jobbet på en kryssning till findland, för ett tag sen och var lite på örat. Jag hittad några fina lister som man kunde klättra på och sen såg jag skorstenen! Som tur var så var jag lite för full för denna expedition. Men dagen efter så passade jag på att klättra hej vilt på deras däck och trappor.

..hehe...

Haha.....Roliga inlägg! Tyvärr klarar jag inte av att bräcka klättringen i villans trapphus i ren alpin stil utan syrgas.......;-)

Vart hade du ditt basecamp?

Ha´t gött!

Mont Saint Michel

I mitten på 1980-talet var jag ute och tågluffade med några kompisar. Vi ville gärna se det berömda fästningen(och turistmagneten) Mont Saint Michel som ligger på en liten ö utan för Normandies kust.

Eftersom reskassan var skral och inträdet högt beslöt vi att försöka klättra in över den uppskattningsvis 20m höga muren. Till en början gick det bra men halvvägs uppe upptäcktes vi av turisterna på murkrönet. Snart stod det massor av turister som betraktade vårat upptåg och kamrorna smattrade.

Det tog inte en lång stund innan även vakterna hade uppmärksammat oss och vi fick hals över huvud avbryta klättringen men vi lyckades fly och smälta in bland de övriga turisterna.

Vi fick aldrig se fästningen från insidan men fick ett spännande semesterminne med oss.

Jag testade att traversera mitt jobb.Dvs en vårda avdelning,kvällstid alltså.fick lite udda blickar från min jobbar kompis den kvällen men lite beta också
"Där,ta vägg larmet!."Fast 80 tals arkitektur är
lite som kalksten,man bör se upp med lösa lister och
sånt..

köks bord och ridå schakt

jo jag klättrade under skådespelsövningar i skolan upp i ett schakt dit ridån gick in, kaminklätring 5-6m upp och då jag var uppe blev det brottom för då skulle ridån gå fast så jag fick i all hast försöka ta mig till ett plan åvanför senen men då fastnade jag i mellan diverse balkar och blev hängande där en stund, ridån gick fast men efter som jag satt fast så blev det inget fall. det tog närmare tio minuter för mig att komma loss igen.

andra roliga leder är t.ex. köksbord, då jag köpt nya klättrings skor måste jag testa och att klättra runt under köksborde var riktigt intresant

Garanterat värst vad gäller is!

Har inte klättrat på is förut och skall gå keb-kursen i sommar så jag tänkte känna lite på utrustningen.

Med en skivstång och tillhörande vikter, lite statiskt rep, en sjö med is på samt vanlig klätterutrustning gav jag mig av på äventyr.

Det gick ut på att klättra horisontellt på isen/sjön med en simulerad tyngdkraft in mot stranden med hjälp av vikter som hissades upp i ett träd när man tog sig utåt. Sedan säkrade jag normalt med isskruvar och en andreman med dynamiskt säkringsrep.
DET FUNKAR!! Dock skall man inte prova detta då det är blött på isen samt använda knäskydd eftersom man fortfarande ligger på isen.(i mitt fall blötsnö och ganska kalla knän)

tegel

på mitt eget hus ett tegelhus där murbruket lossnat lite från väggen. jäkligt kul å hyfsat svårt kannse en 6c. friktionen e usel då teglet lätt smulas sönder under skorna.rekomenderas. toppankaret gjordes i skorstenen.

Råkade av en händelse hitta denna tråd och väcker den. Vi bouldrade basalt på Island. Det bisarra var att man gick upp åtmistone två grader på grund av att man inte ville landa i all fårskit. En Volvo Viking Terräng är också utmärkt att bouldra under tills man koncentrerat har tagit sig nära en kardanaxelknut, halkar av fettet som skvätt runt i ramen och till slut landar med skitiga händer.

Hatthyllan på församlingshemmet i Koppartorp har fått känna på ett antal bestigningar. På tunabergsträffen så klart. Inte av mig dock, jag har bara varit imponerad åskådare.

Björn

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg