ucpa

Tjo! läget?

Har ett par frågor som jag hoppas att någon här inne kan besvara på.
Det är så att jag tänkte åka med ucpa för första gången i mitt liv, allt verkar hur bra som helst men det jag undra mest över är nivåerna som man delas upp i. Vill ju få ut så mycket som möjligt.

Så betänk att det var en 12år sen jag åkte skidor :) men då var det inge problem med svarta pister.
Har bara åkt i svenska fjäll tidigare, är i hyfsad form, klättrar och springer har inte åkt offpist tidigare och det är det jag vill prova på nu med " Ski toute neige" alternativet i Argentière. Skulle det bli för hårt/svårt?
när jag läser nivå anpassningen så låter det jag som att jag skulle passa i confirme gruppen men då det som sagt var ett tag sen och att jag inte har kört offpist så skulle det va skönt å höra andras tips, erfarenheter eller kommer jag få ut tillräckligt på att bara köra ett pistat alternativ?

tack på förhand

Peace
 
Hej.

Hade jag inte åkt skidor på 12 år så hade jag valt en vanlig grupp. På 12 år har det hänt mycket med skidåkningen och det är skönt att få hjälp med grunderna och så. Sedan så åker man om det är så att väder och förhållanden tillåter en del offpist i de vanliga grupperna med.

Ett annat tips kan vara att försöka komma iväg åtminstone en dag och åka innan du skall dit så du får skakat lite liv i skidbenen för att inte hamna i för dålig grupp.
 
UCPA är fantastiskt!

Det är helt underbart att åka på en ucpa-resa. Först och främst är det ju priset, det finns ingenting som motsvarar det ucpa erbjuder till det priset. Första gången jag var i alperna var det med LIon Alpin, fyllde 18 samma vecka som vi var där, i Chamonix. Mycket fest och i min smak alldeles för lite intresse för det vi redan betalt en massa tusenlappar för, nämligen skidåkning.

Min andra och tredje gång i alperna var med ucpa vilket båda gångerna har varit kanon! Allt är bra och genomtänkt.

Guiderna är mycket skickliga både på att åka och att lära ut.

För att vara lite OnT: om du inte har åkt skidor på 12 år så har det, som föregående talare sa, hänt en hel del. Men välj den grupp som du tycker att du passar in i genom beskrivningarna på hemsidan. De vet vad dem pysslar med helt enkelt. Och offpist får du åka även i nybörjargruppen.

Men tipset du redan fått är ju att ta en eller två skiddagar "hemma" innan du beger dig till alperna, det är ju trots allt inte varje dag men är där.
 
Hej!
Du behöver inte vara bekymrad med gruppindelningen, första dagen fungerar lite som en harmonisering för att se om gruppen matchar något så när. Jag har åkt med UCPA vid fyra tillfällen, vid ett tillfälle blev jag "nerpetad" till en lättare grupp men blev å andra sidan "uppetad" till en svårare grupp ett år senare.
 
försäsongsträningen pågår...

Jag antar att du har startat försäsongsträningen redan. Starka ben har du stor glädje av - ju starkare desto mer utbyte har du av en UCPA-vecka i Argentiere. Du ska orka åka hela dagarna i bra tempo och i tuffare terräng än svenska fjällen och addera på lite höjd och du kommer att flåsa och svettas. Jag vill inte skrämas men ju bättre tränad du är hemifrån, desto roligare har du på resan.

/Patrik, som åker till Argentiere med UCPA för 20-någonting-nte gången i vinter
 
Allt är möjligt, men jag tycker att det är ganska friskt vågat att åka off pist utan att ha stått på ett par skidor på 12 år. Även om det har hänt mycket med utrustningen på 12 år har det säkert hänt ännu mera med kroppen.
Har du otur blir det mesta fel. Pjäxorna passar inte och du får ont i fötterna, benen är för svaga och du orkar inte hålla emot ordentligt, du blir trött i lössnön sätter dig bakåt och vrider sönder ett knä.

Varför inte åka lite hemma i de svenska fjällen innan alpturen?
 
Instämmer - UCPA är super!

Instämmer med alla tidigare inlägg, UCPA är supertrevligt!
Man bor ganska enkelt (men vem vill ödsla pengar på boendet) men i gengäld har man allt annat inbakat: skidhyra, liftkort, guide/skidlärare, mat och inte minst många likasinnade omkring sig.

Man kan åka med UCPA utan att ha varit i svenska fjällen och värmt upp innan. Första gången jag åkte med UCPA hade jag också haft ett uppehåll på ett par år. Första dagen är det som sagt "harmonisering" eller gruppindelning. Har man inte åkt på några år, ja då kanske man hamnar i en lite lättare grupp. Vilket ska ses som positivt! Det betyder att man hamnar bland skidkamrater med ungefär samma skidbakgrund och kondis. Det är lätt hänt att harmoniseringen ses som betygsättning och att det är finare att hamna i en högre grupp. Syftet med harmoniseringen är ju att alla ska få en så trevlig vecka som möjligt, vilket man gör genom att hamna bland folk med ungefär samma inställning och kunskapsnivå. Vad gruppen sedan gör, ja det beror mkt på både guide och vilka som är i den. Jag har varit i samma grupp flera gånger och det har skiljt sig otroligt mkt på vad vi gjort och vilka backar vi åkt i.

Vill du ha ut mesta möjligt av veckan, följ alla råd om ordentlig konditionsträning! Den höga höjden äter upp en del av kondisen man trodde man hade. Benstyrka är också något man helt enkelt inte kan få för mycket av!

Ha en trevlig resa!
 
Liknande trådar

Liknande trådar