Ucpa?

Är det någon här som åkt telisar i en av UCPA:s "vanliga" grupper?
Jag är lite sugen på att boka en off pist-vecka med dom, men jag tänker i så fall åka telisar.

Vad är skidlärarnas inställning till det? Om du har testat, var det något som inte funkade?

/Jonas, med tokig snö-abstinens

varierar

Är det någon här som åkt telisar i en av UCPA:s "vanliga" grupper?
Jag är lite sugen på att boka en off pist-vecka med dom, men jag tänker i så fall åka telisar.

Vad är skidlärarnas inställning till det? Om du har testat, var det något som inte funkade?

/Jonas, med tokig snö-abstinens

Jag skulle vilja säga att det varierar mellan guiderna, i alla fall i Argnetiere där jag varit mycket och åkt offpistgrupp med vanliga utförsskidor. Generellt är de nog inte så glada för telemarkare då de antagligen sett många som tror sig orka hänga med på telisar men inte gör det. Det finns ju numera hyfsat gott om telemarksgrupper som de nog hellre vill hänvisa telisåkare till.

/Patrik, i år offpist v 11 i Argentiere

Jag har åkt telisar ett antal gånger i UCPAs vanliga alpin-offpistgupper.
2 veckor i Tignes och en vecka i Chamonix. Du får vara beredd på att tempot är högre än med en renodlad telemarksgrupp, men har du tur med mycket puder är min erfarenhet att du som telisåkare inte ska ha några problem att hänga med. Blir det däremot skitsnö, blötsnö, skare, is, eller (hemska tanke) inget puder alls utan puckelåkning utanför pisten så är det inte helt lätt att hänga med...
Det du missar när du åker i en alpingrupp är att du inte har andra telisåkare att titta på och lära dig av och bli inspirerad till att göra nya saker.
Jag har även åkt renodlade telisgrupper och det brukar var väldigt utvecklande. Mitt val skulle nog bli renodlad telemarksgrupp, och om du är en duktig åkare och van vid offpist försök att komma i en grupp med hög nivå.

Jag har åkt telisar ett antal gånger i UCPAs vanliga alpin-offpistgupper.
2 veckor i Tignes och en vecka i Chamonix. Du får vara beredd på att tempot är högre än med en renodlad telemarksgrupp, men har du tur med mycket puder är min erfarenhet att du som telisåkare inte ska ha några problem att hänga med. Blir det däremot skitsnö, blötsnö, skare, is, eller (hemska tanke) inget puder alls utan puckelåkning utanför pisten så är det inte helt lätt att hänga med...
Det du missar när du åker i en alpingrupp är att du inte har andra telisåkare att titta på och lära dig av och bli inspirerad till att göra nya saker.
Jag har även åkt renodlade telisgrupper och det brukar var väldigt utvecklande. Mitt val skulle nog bli renodlad telemarksgrupp, och om du är en duktig åkare och van vid offpist försök att komma i en grupp med hög nivå.

Tack för synpunkterna.
Den största anledningen till att jag, om jag åker, kommer åka med alpingrupp är att det inte finns någon telisgrupp v.1, som är den enda möjliga veckan.
Den andra är just min personliga utveckling. Jag tror att jag utvecklas och inspireras mer till att åka hårdare och prova nya saker i en alpingrupp än i en telisgrupp, just för att tempot blir högre.
Dock är det som du säger ett orosmoment med snökvalitet. Jag klarar nog det mesta ganska bra, utom bristande skare (vem klarar det bra med lös häl?!) och pucklar (mest för att jag hatar dom).

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg