Tyst grönlandspaddel? Näe....

För ett tag sen skaffade jag äntligen min första grönlandspaddel. Ohändig och verktygslös som jag är, tyckte jag att det blev enklast att köpa en för 900:-, gjord av en grönlandspaddelsnickrare.

Man hör ju ofta att en av grönlandspaddelns fördelar är att den är helt tyst och att man slipper turbulens om man använder den rätt. Nu förstår jag att det kräver lite övning, men efter att ha varierat mitt paddeltag på alla sätt jag kommer på, kan jag inte få den att ta ett enda tyst paddeltag. Istället blir det ett påtagligt och irriterande högljutt PLUMS vid varje tag. Oavsett hur jag vinklar bladet, och oavsett hur försiktigt eller aggressivt jag sätter ner det.

Vad är fel? Kan det ha med bladens form att göra? De är "v-formade" (dvs. inte elliptiska, snarare rombiska) hela vägen ut till spetsen (enligt snickaren för att förstärka bladet som är ganska smalt, 7 cm). Kan det hjälpa att slipa ner och runda av de ganska 90-gradiga kanterna på bladspetsen? Eller vad behövs?

Detta är inte det enda som jag har svårt att få att funka, men det är väl bästa att hålla sig till ett ämne per inlägg :)

/Micke, övertygad om att grönlandspaddeln är min vän, innerst inne

Hmmmm, är paddeln möjligen köpt av Thomas Haraldson på Gottskärs kajak.
Min första grönlandspaddel köpte jag nämligen av honom.
Det var högsta klass på snickeriet. I grund och botten en väldigt fin paddel, men i mitt tycke alldeles för kraftiga blad.
Hade också stora problem att få den att gå tyst i vattnet, delvis beroende på dålig teknik, men också på dom kraftiga bladen.
Efter ett tag beställde jag två paddlar från Orust kajak, tillverkade av Martin Nissen. Vilken skillnad. Plötsligt kunde jag få paddeln att gå ljudlöst i vattnet långa stunder och jag kände för första gången att det här var helt rätt för mej.
Nissen paddlarna hade avsevärt mycket tunnare blad och betydligt lägre vikt.
En Gp i ceder ska inte behöva väga 1100 gram som min första paddel gjorde.
Nu är ju trä ett lättsamt material, så jag tog fram slipmaskinen och tunnade ut bladen en hel del, sedan hade jag en helt annan paddel.
Den gick tystare och mjukare i vattnet och kändes mycket behagligare i handen.
Helt klart är att paddeltekniken är viktig, men vad man har i handen spelar också stor roll.
På min blogg har jag skrivit en hel del om paddling med GP och dom problem man kan ha i början.
I slutet av juli 2006 började jag paddla "pinne" fullt ut så i dom inläggen står det en hel del om hur jag kände det då.
Lycka till och ge inte upp.
Det kan ta ett tag, men tekniken kommer.

//Kristoffer

kristoffer.bloggspace.se

Tack Kristoffer för ett mycket bra svar!

Jovisst stämmer det, Thomas Haraldsson är snickaren. :) När du säger kraftiga blad, antar jag att du menar tjocklek och inte bredd. Och det låter ganska rimligt att den skulle gå bättre i vattnet om jag tunnade dem lite med en slipmaskin. Ska pröva det. Och slipa vidare på tekniken ;-)

Greenland stroke

Hej Micke,

Det är nog möjligt att få en paddeltag som är helt ljudlös med GPn. Plumsen kommer om du börjar paddeltaget (att dra bakåt) före bladet är tillräckligt djupt i vattnet. Om du sticker paddeln med spetsen före¨djupt i vattnet innnan du börjar paddeltaget så plumsar det inte. Bladet drar inte luft med och går helt tyst. Framåt vinklat paddeltag är en finess som man kan öva sen när man har koll på grundtekniken så att den kommer från ryggmärgen.

Läs igenom treaden i länken http://www.kayakforum.com/cgi-bin/Technique/index.cgi/read/5343

Tex. min 260cm långa Mackenzie Delta paddel går helt tyst.

Mvh
Lill-Klas

itse.jpg

Jag köpte en av Nissens paddlar på Orust-kajak. Den är näst intill ljudlös och fantastiskt go att paddla med.
Finge jag önska något så skulle bladen vara stärkta även i kortändarna. Och finge jag önska ytterligare en detalj så vore det att bladens möte med skaftet ägde rum något längre in på paddelskaftet eftersom jag tycker om att med lillfingrarna känna hur paddeln är orienterad.
Idagsläget luras jag till allt för brett grepp på paddeln får att få den indikationen.
Kanske man skulle skriva en rad till Nissen om saken....

Men missförstå mig inte, jag är MYCKET nöjd med min Piortoq!

Var ute igår och jobbade medvetet med tekniken, kände att det lossnade ytterligare lite. Det blev snäppet tystare. (Har fortfarande inte kommit mig för att slipa ner bladen... det tar ju tid från paddlingen!;)) Men jag har också känt behovet av att ha längre blad/kortare skaft, så att man enklare kan vinkla paddeln med de yttre fingrarna mot bladets bas. Det får bli det på nästa paddel.

Var ute igår och jobbade medvetet med tekniken, kände att det lossnade ytterligare lite. Det blev snäppet tystare. (Har fortfarande inte kommit mig för att slipa ner bladen... det tar ju tid från paddlingen!;)) Men jag har också känt behovet av att ha längre blad/kortare skaft, så att man enklare kan vinkla paddeln med de yttre fingrarna mot bladets bas. Det får bli det på nästa paddel.

Körde med en egengjord GP under en vecka i somras. Tekniken är ju lite annorlunda, men nog har jag sett ljuset. Sätter i bladet i båtens hastighet och sedan accelererar man. Då har paddeln bra grepp. Bladen är långa och utan axlar, dvs jag håller ring- och lillfinger just i övergången där paddeln har flera kanter. Ger bra grepp i vridled. Lite ljud blir det, men jag är ju inte ute för att jaga säl heller. Såg faktiskt säl fyra gånger på en vecka. 10-20 m från kajaken. Så nog gick det tillräckligt tyst.

God tur.

Är en GP tyst eller inte???

Jag gjorde, som sig bör, två GP när jag hade byggt min första stripkajak och det gick okej att paddla med den och den gick ganska tyst.

Sedan köpte jag en tunn- och smalbladig plattpaddel i kolfiber och den gick ju som en dröm mot GP:n... Nu i somras testade jag min GP på en tur och insåg att min "tysta" plattpaddel plaskade och plumsade betydligt mycket mer än min GP så...

Sedan är det självklart teknik i att få den att gå tyst i och ur vattnet samt att få den "kokfri" i vattnet. Har man tålamodet att ge den chansen så är det en förträfflig paddel och den är fantastiskt skonsam och skön att paddla med...

Men jag är just nu i plattpaddelträsket, även om GP:na får några timmar varje sommar...

Visst går det att få grönlandspaddeln tyst

Trodde det inte själv när jag provade i sommras men med lite övning så går den minst lika tyst som något annat.Mina två plast och kolfiberpaddlar samlar numera damm i garaget och har helt ersatts av två GP som jag tillverkat av vanlig råspontbräda hoplimmade till lämplig dimension.Har heller inte haft ont i handlederna överhuvudtaget alls sen jag började med GP.Trodde faktiskt inte att den skulle kunna ha så bra bett i vattnet som den har trots sin ringa bredd på 70mm.Sen kanske man blivit (en aning )påverkad av att läsa på Björn Thomassons sida några hundra gånger också måste jag väl tillägga.
Hälsningar från ett isfritt Bohuslän
Anders

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg