• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tyresta brinner, igen!

Re: Re: Re: Visst är friluftslivet viktigt

Stadan; sa:
Bura gärna in pyromanerna. Det är bättre att ha bra koll så folk inte skadas och personliga egendomar inte förstörs.

Förutom att en "enkel skogsbrand" som den senaste Tyrestabranden kostade samhället massvis med pengar. Jag har ingen direkt siffra, men vi talar mångmiljonbelopp (erfarenhetsmässigt), skattepengar, som går åt bara för att någon tycker det är roligt med bensin.

Fler Clintan åt folket! :)
 
Re: Re: Re: Visst är friluftslivet viktigt

Stadan; sa:
Jag lovar ;) jag gillar inte heller anlagda okontrollerade bränder.

Men jag är lite nyfiken på varför brandområdet upplevs som förstört och skövlat? Visst, rent visuellt ser det ju inte ut som förut. Själv tycker jag att det är vackert på ett ödsligt och kargt sätt, branden är ju en förutsättning för att bibehålla den vackra tallnaturskogen.

Av de ca 5000 ha i nationalpark och naturreservat brann ca 480 ha 1999. Vill man undvika brandområdet är det inte SÅ svårt, särskilt om man knatar utanför lederna.

Bura gärna in pyromanerna. Det är bättre att ha bra koll så folk inte skadas och personliga egendomar inte förstörs.

Staffan

Jo, visst får man en "Sagan om ringen-känsla" av sotbränd ödslighet från de brända tallstammarna över kala hällmarker, och det kan kanske vara vackert på sitt sätt, men jag är naturinspirerad romantiker av den där gamla bakåsträvande typen och älskar blommor och bin ( http://medlem.spray.se/halloafrica/kattraffen.jpg )...

Men visst kan vi ta en exkursion vad det lider. Rasken kanske kan ta kåtan också så kan vi ha en kåtträff på riktigt? (Hrmm, kvinns ska givetvis finnas på plats också för en genuin kåtträff!)

;)

/ G
 
Braslicens

Jag tycker att brandområdet är en del av det som gör Tyresta intressant. Nån som försökt ta sig fram bredvid stigen? Det är i det närmaste omöjligt. Rätt häftigt. Brandområden är också en naturtyp.

Men det betyder ju inte att jag tycker att knäppgökar ska få tutta på, eller att okunniga utflyktsmänniskor ska bränna igång sina "små fina grillbrasor" precis överallt.
Man kanske skulle ha braslicens?
 
Re: Re: Re: Re: Visst är friluftslivet viktigt

brandmansmicke; sa:
Förutom att en "enkel skogsbrand" som den senaste Tyrestabranden kostade samhället massvis med pengar.

Fler Clintan åt folket! :)
Jo det blev nog rätt dyrt, insatsen var rätt omfattande...

Ju längre det går mellan bränderna, desto dyrare och mer svårsläckt blir det. Tallen växer nämligen långsammare än granen, men överlever brand mycket bättre. Tallens barr bygger upp en förna som är rel. lättantändlig. Detta är ett sätt för tallen att konkurrera med granen. Håller man på och släcker articifiellt så byggs förnan upp mer och mer, och när det tillslut börjar brinna så brinner det mycket intensivare än om förnalagret varit tunnare. Det blir svårare att släcka och dyrare, bränderna blir mer omfattande och risken för personskador och egendomsskador ökar.

Är det inte bättre med lite mindre men mer kontrollerade bränder?

Det råder tältförbud i nationalparken. Kåtförbud också??? Men det finns fina vindskydd att övernatta i.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Visst är friluftslivet viktigt

Stadan; sa:
.....
Det råder tältförbud i nationalparken. Kåtförbud också??? Men det finns fina vindskydd att övernatta i.
Man får tälta i anslutning till vindskydden. Kolla föreskrifterna för Tyresta nationalpark: http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/natpark/npstart.htm

Annars är det fint att tälta öster om nationalparken, ut mot skärgården. Eller kanske i "Dirty-stämning" vid Tjursjön;-)

Raskesven
 
Jag funderare också lite på det där med dirty harry när jag läste artikeln. Man får lägga sig på lur.

Sen tycker jag man skall vara försiktig med att skapa incitament för eventuella pyromaner genom att tala om de bra effekterna. Läser han detta så har han fått en till bortförklaring för sitt störda bettende. Det kanske kan diskuteras i en annan sträng.
 
crazy; sa:
Läser han detta så har han fått en till bortförklaring för sitt störda bettende.
Brandekologi är en erkänd och välkänd disciplin inom naturvårdsbiologin. Det finns en hel del publicerat kring ämnet, både i vetenskapliga publikationer och mer lättillgängliga populärvetenskapliga. Det finns många lätt åtkomliga källor om det nu är ursäkter han/hon letar efter.

Men är inte du pyskolog Crazy, en pyroman tänder väl på pga egna verkliga eller påhittade behov, inte för små konstiga skalbaggar?

Vindskyddet vid Årsjön är väldigt trevligt. Vore dessutom kul att spana lite på en kåta med kamin, den väcker ju ett visst habegär pga trevlighetsfaktorn.

/Staffan
 
Jag har inte varit i Tyresta men väl området på östra Gotland som brann för en massa år sen (det var 7-8 år sen jag var där också) och jag kan ju förstå att man kanske tycker det ser kalt ut. Men det tror jag mest beror på att man är ovan att se såna områden. Jag tyckte det kändes lite grann som att sitta på ett skär i skärgården, fast utan vatten runtomkring.

(Stället på Gotland är ju lite extra häftigt eftersom det ligger mitt inne i en fornborg med en stor mur runt.)
 
Häpp herr Nermander, jag är faktiskt ytterst förtrogen med nämnda område (runt Torsburgen vid Kräklingbo) eftersom jag är sommargotlänning i Östergarn (/Katthammarsvik) sedan barnsben. 1992 var året, mor min servade brandmännen och de civila som jobbade för att släcka branden med mackor och vatten. Har sett marken ändras år från år. Fortfarande är det mycket rallarros (/rävsvans), men nu börjar det komma en del högre buskar och möjligen ett och annat ungt uppväxande träd också. Vackert? Njaej. Däremot finns det säkert, som Stadan säger, intressanta arter och utvecklingsförlopp att studera för den som kan och vill det.

torsburgen2.jpg


/ G
 
alven; sa:
tigertamjaren; sa:
[...] mor min servade brandmännen och de civila som jobbade för att släcka branden med mackor och vatten. [...]

Vatten kan jag förstå, men att släcka en brand med mackor...?

(Sorry, kunde inte låta bli ;) )

Du har aldrig sett brandmän i aktion det hör jag: Först släcker de elden med vatten, sen ställer de sig och kastar macka på vattnet. Ska väl ha lite sköj också.

/ G
 
Uppföljning i DN

tigertamjaren; sa:
Du har aldrig sett brandmän i aktion det hör jag: Först släcker de elden med vatten, sen ställer de sig och kastar macka på vattnet. Ska väl ha lite sköj också.
"Kasta inte mackan innan du kastat vattnet"

gammalt djungelordspråk ;)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=257044&previousRenderType=2

från DN-artikeln ovan

"Alla minns den förödande storbranden i Tyresta sommaren -99. Men får man tro Curt Matzon brinner det ofta i nationalparken och dess omgivningar. Det blir snabbt torrt på Södertörn och småbränder hör till sommarsäsongen. Många orsakas av människors slarv, andra är naturens egna brasor.

Måndagens tre bränder - ett verk av en eller flera pyromaner? Curt Matzon vill inte spekulera.

- Branden här längs kraftledningsgatan kan vara rent slarv av en besökare i skogen. Kanske en bortkastad fimp. De andra bränderna har jag ingen teori om - ännu, säger han.

Att det då och då brinner i naturreservatet tycker han inte är så konstigt. Mer än en miljon besökare varje år medför att Tyresta nationalpark och naturreservatet däromkring är hårt belastade av folk som grillar, röker och handskas mer eller mindre vårdslöst med öppen eld."