• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tyresta brinner, igen!

Uppenbarligen är en pyroman (samme?) i farten i Tyresta igen, bara några år efter storbranden där som ödelade hela centrala området. Ett flertal eldhärdar på olika håll bekämpades igår av ett 40-tal brandmän.

Vid förra branden grep polisen en 50-årig man på bar gärning "i närheten med bensindunkar och avskalade elkablar. Mannen åtalades dock inte för branden i nationalparken utan för att ha anlagt en brand vid Tjursjön i Haninge samma månad, men friades senare i tingsrätten." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=256638&previousRenderType=6

Tyresta är unikt i sin urskogskaraktär i Stockholmsområdet.

Åsikter?

/ G

tyrestabrand202.jpg



------
Tyresta Nationalpark http://www.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/natpark/parkbesk/tyrest.htm
 
Även om de hittar någon där så är det nog svårt att få den personen åtalad, ytan direkta vittnesmål. Många bränder startas av undomar som "leker", men i detta fallet har ju personen(erna) rört sig en mycket lång sträcka och tännt en massa bränder längs vägen, långt från all bebyggelse.
 
tigertamjaren; sa:
Uppenbarligen är en pyroman (samme?) i farten i Tyresta igen, bara några år efter storbranden där som ödelade hela centrala området. Ett flertal eldhärdar på olika håll bekämpades igår av ett 40-tal brandmän.

Åsikter?
Det är ganska torrt i markerna nu. Är det så säkert att det är pyromanen?

Jag är lite kluven. Branden 1999 gav brandekologerna en unik chans att studera ett helt naturligt förlopp. Många insekter och några kärlväxter är idag utrotningshotade pga att vi blivit så effektiva att släcka bränder. Visst, jag vill inte heller att människors hus ska brinna ner men här i statens skog som har biomångfald som primärt mål är det kanske tom önskvärt? Däremot är det synd att det ska ske genom lagbrott. (Obs, jag lovar att jag inte tuttat på ;-).

Brandnäva, svedjenäva och div skalbaggar kommer nu att stortrivas. På sprickdalslandskapets tallhedar är branden naturlig, det visar sig att i Tyrestaområdet har det brunnit i genomsnitt vart 40 år (större bränder som den -99) fram till för ca 150 år sedan. För att behålla urskogskaraktären hos tallhällmarken måste det brinna då och då.

Någon katastrof är det inte iallafall. Frågan är väl om alternativet är kontrollerade bränder, då man kan ha mer koll på att inte hus brinner ner och att ingen är i farozonen?

Staffan
 
Stadan; sa:
Det är ganska torrt i markerna nu. Är det så säkert att det är pyromanen?

Staffan

Psykologerna hävdar ju att det är mycket ovanligt med genuina pyromaner, de flesta som tänder på ha betydligt simplare motiv (hämd, ekonomisk vinning, uppmärksamhet e t c). Men i detta fall så brann det i alla fall på en lång sträcka med brandhärdar ca 500 m isär, så uppenbart har någon tännt på. Visst behövs det fler skogsbränder, men kontrollerade sådana och det sker också några sådana per år.
 
KLAGER; sa:
Men i detta fall så brann det i alla fall på en lång sträcka med brandhärdar ca 500 m isär, så uppenbart har någon tännt på. Visst behövs det fler skogsbränder, men kontrollerade sådana och det sker också några sådana per år.
Uppenbart?? Varför då? Södra delen av reservatet ned mot Åvavägen är en lång skyddad sydsluttning där det inte är uteslutet att det kan ta eld på flera ställen samtidigt under likartade förhållanden, iallafall i teorin. Men jag har verkligen ingen aning om hur det förhåller sig, det går inte att heller läsa ut ur DN-artikeln.

Det sker en del s.k. naturvårdsbränningar, men ganska få och ganska blygsamma arealer än så länge. Vad jag vet har ingen gjorts i Stockholms län.

/Staffan
 
Hallå där Staffan, jag är inte helt övertygad om att det är önskvärt med anlagda bränder (om det nu är det) i Tyresta nationalpark.

Det är säkert bra för föryngringen av ett antal därstädes sällsynta arters förmåga till föryngring och fortlevnad på platsen, liksom det säkert är för tillresta ekologers möjlighet att på samma plats utöva sitt yrke. Men för mig och mina eventuella barn innebär ytterligare skövling via brand att ännu mindre av Tyrestas unika urskog finns kvar att under min levnad (den enda levnad jag har!) vistas i. Knappast åtråvärt för min del alltså.

Jag gick så sent som i lördags (jorå, jag har alibi jag också ;) ) över de nedbrända markerna i centrala Tyresta och det är ingen skojig syn. Dessutom är det i nuläget en förhållandevis steril miljö. Inte mycket liv där inte. (Jaja, den ekologiska sucession har bara påbörjats, men urskog / gammelskog tar tid att bildas.)

Dock kan kanske kotrollerad avbränning på begränsade ytor vara en god kompromisslösning.

Lutar annars mer åt Mezzners Dirty-Harry-lösning...

/ G
 
Visst är friluftslivet viktigt

OK Tigern, jag kanske tog i lite ;-)

Brandområdet från -99 omfattar faktiskt bara ca 10% av Tyrestaskogen, så jag tror att skogen räcker. Det finns gott om både tallnaturskog och grannaturskog kvar att lufsa i.

Men att området är sterilt och dött håller jag inte med om, däremot är det andra arter som föredrar brandområdet nu. Många arter födosöker i brandområdet, som hyser förvånansvärt mycket liv. Brand i tallhällmark behövs för att behålla tallhällmarker, annars utvecklas andra naturtyper med tiden när humuslagret byggs upp, näringsbalansen förändras och successionen går vidare. Tex alla områdets hackspettar ses födosöka regelbundet i brandområdet.

Vad sägs om en gemensam brandexkursion någon dag? Då kan vi kolla dels på brandrefugier (blöta grannaturskogar främst) och lite annat skoj. Brandekologi är oerhört spännande!

http://www.skogssverige.se/skog/fragaomskog/Dummy/7208.cfm

http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastigheter/skogar_o_marker/mer_skog/att_branna_for_att_varda.html

http://www.skogssverige.se/skog/fragaomskog/Dummy/2926.cfm

/Staffan
 
Verkar inte som om det behövs så många fler bränder i Tyresta på ett tag nu.... Annars är ju principen med kontrollerade avbränningar helt riktig, eftersom vi människor numera släcker naturliga bränder. Vi har kanske inte längre råd att låta alla naturliga bränder härja fritt, ovanpå vad vi människor ställer till i form av skogsbränder. Men i skötselplanen från länsstyrelser om skyddade naturområden kan kontrollerade avbränningar ingå. T.ex i Kindla naturreservat, vilket är Örebro läns största område utan vägar, kommer del av den ungskog som planterats att brännas för att fortsatt gynna ekosystemet.

Otroligt att personen vid Tjursjön gick loss, när han spatserat omkring med bl.a. bensindunk där det börjat brinna.....Sådant gör ju att Dirty Harry tankarna dyker upp....;-)

Raskesven
 
Re: Visst är friluftslivet viktigt

Stadan; sa:
Brandområdet från -99 omfattar faktiskt bara ca 10% av Tyrestaskogen, så jag tror att skogen räcker. Det finns gott om både tallnaturskog och grannaturskog kvar att lufsa i.

Jo, så kan det nog vara, men brandområdet ligger tyvärr mitt i parken vilket gör att det för min egen del upplevs som mycket större. Hade det legat i kanten någonstans hade det varit lättare att inte se det / undvika det.

Stadan; sa:
Brandekologi är oerhört spännande!

Säkert att du har alibi? ;)

/ G
 
Re: Re: Visst är friluftslivet viktigt

tigertamjaren; sa:
Jo, så kan det nog vara, men brandområdet ligger tyvärr mitt i parken vilket gör att det för min egen del upplevs som mycket större. Hade det legat i kanten någonstans hade det varit lättare att inte se det / undvika det.

Säkert att du har alibi? ;)
Jag lovar ;) jag gillar inte heller anlagda okontrollerade bränder.

Men jag är lite nyfiken på varför brandområdet upplevs som förstört och skövlat? Visst, rent visuellt ser det ju inte ut som förut. Själv tycker jag att det är vackert på ett ödsligt och kargt sätt, branden är ju en förutsättning för att bibehålla den vackra tallnaturskogen.

Av de ca 5000 ha i nationalpark och naturreservat brann ca 480 ha 1999. Vill man undvika brandområdet är det inte SÅ svårt, särskilt om man knatar utanför lederna.

Bura gärna in pyromanerna. Det är bättre att ha bra koll så folk inte skadas och personliga egendomar inte förstörs.

Staffan