Typiskt! Varför? §%*¤§§~~½!!!!!

Har ju läst tråden "det dummaste jag gjort" med mycket nöje och skrattat högt. Kunde därför inte motstå (med berättelsen om Bullens korv i färskt minne) att fråga er:

Vad är det mest förargliga ni varit med om? Situationer när ni utropat det som står i rubriken eller både längre & värre haranger?

Jag bidrar självklart med min egen story:

Vi (jag & 4 andra tjejer) vandrade ett år runt sjöarna Virihaure och Vastenjaure i Padjelanta. Dålig tidsplanering, felaktig information från fjällstationerna (som innebar att vi fick vada två oerhört svåra vad mot slutet av vandringen) och urusel kvalitet på Nordkalottleden (vi gick snabbare på orösat runt sjöarna) hade försatt oss i tidsnöd inför den långa tågresan hem. En av oss hade nåt viktigt att hinna hem till dessutom, så vi fick köra på i 190 knyck. Vi hade redan många långa mil med många höjdmeter och besvärlig terräng i benen då vi gick upp i gryningen för att en hel dag halka omkring i den steniga terrängen - förbi Vaimok och vidare mot Kvikkjokk. Efter att ha kravlat oss upp och ned för berget vid Vaimok och gått ytterligare några km, stannade vi i regngloppet bland de svarta, ogästvänliga stenarna och bergssidorna och lagade mat. Benen (och resten av kroppen) värkte, magen skrek och allt kändes ganska tröstlöst. Vi lassade upp snabbmakaroner i tallrikarna, hällde på pastasås, satte skeden i maten och..... BLÄÄÄ!!!!!!

Såsen smakade obeskrivligt äckligt. Det skulle vara ädelostsmak - men... Nej, det gick faktiskt inte att äta. Och ändå var man tvungen. Sakta, sakta, pinade vi i oss eländet - som snabbt kallnade dessutom och blev om möjligt ännu mer otäckt. Tårarna var nära. "Varför hällde jag på såsen utan att smaka innan?" ekade om och om igen i huvudet.

Att resa sig på sina stela, svårt värkande ben efter den middagen var nog bland det tyngsta jag varit med om.

Men, men. Vi kom till slut fram i tid (efter några timmars sömn i en nödstuga nådde vi båten en halvtimme innan avfärd mot Kvikkjokk) och när jag ser tillbaka på vandringen har jag en tendens att förtränga den sista delen och bara minnas de stora sjöarnas glittrade vatten - den obeskrivligt vidsträckta utsikten; från Sarek i öster till de karga norska fjällen i väster, våra fantastiska tältplatser och känslan av att "just här där jag sätter fötterna har kanske aldrig någon gått".

Förargliga saker...

Att man har gjort saker som är förargliga är inte svårt att skriva under på.
Det här är en berättelse om vad som kan hända när man är för självsäker och då blir tillrättavisad av naturen.

Jag och en kompis till mig skulle vandra från Abisko till Nikkaluokta via Lapporten och Mårma stugan.
Jag hade vandrat från Abisko genom lapporten tidigare så jag kände mig säker på vägen. Dessutom så ser man ju lapporten hela vägen upp nästan. När vi började närma oss så blev det dimma och vi såg nästan ingenting. Jag sa då till min kompis Mattias:

" Det är lugnt, Jag har varit här förut så jag hittar."

Vi gick vidare och efter ett par timmar så tyckte vi att vi borde vara framme vid ån som leder till sjön som går genom Lapporten och kunna följa den.

Mycket riktigt. Där var bäcken och vi följde den uppåt under ett bra tag.

Både Mattias och jag började tycka att det var konstigt att vi aldrig kom fram och jag började tvivla lite på min förmåga att hitta som jag så stolt hade ventilerat tidigare.

Vi bestämde att slå läger och titta om det var bättre väder på morgonen. Sagt och gjort, på morgonen sken solen och vi började promenera söderut då vi hade konstaterat att var vi än är inom det område vi kunde vara så skulle vi komma rätt om vi gick söderut. Efter ca 10 min kommer vi ut uppe på den vänstra sidan av Lapporten på toppen av dalsidan om man säger så.

Det blev alltså så att vi fick gå ut i Lapporten på tvärsen och det är första och enda gången jag har gått tvärs en U-dal.

Men, jag och Mattias har fortfarande kul åt händelsen och jag har blivit en mer ödmjuk "orienterare"...

/ Niclas

Har ni sett den..

Efter en vådlig framåtstupa på skidor vid Sylarna ägnade jag en halvtimma åt att försöka finna rätt på den termos som jag hade i ryggan innan det slog runt o runt o runt igen.
Jag och kompisen lyckades spåra dess framfart på den superfina skaren ett antal hundra meter men den silverfärgade superbobben själv var helt borta.

Om det var dumt eller inte vet jag inte men det kändes så då i alla fall..

Pinsamt...

Vet inte om jag ens vill erkänna detta...

Förra året skulle jag var jag ute och vandrade Abisko - Kvikkjokk ensam. Hade planerat vandringen in i minsta detalj och hade bara de viktigaste sakerna med mig.
Första dagen skulle jag fylla på min vattenflaska efter att ha gått ca 40 minuter. Sträcker mig ut i forsen väl medveten om att vattnet är strömt... och tappar flaskan... Försöker få fatt den men den försvinner i fjärran.

Ja, jag kan erkänna att jag svor någe fruktansvärt. Och eftersom jag varit sparsam med packningen hade jag naturligtvis ingen flaska i reserv...
Jag köpte en cola cola-burk vid Abiskojaure och bar den i handen under hela vandringen för att påminna mig själv om min dumhet...

Amatörer!

Trodde att den här tråden skulle generera en del gapskratt, men hittills bara lama svar. Skäms ni eller? :)
Här är en bättre groda:
På väg från Abisko till Mårma, upp i Pallenvagge i det värsta oväder jag mött i fjällen. Tröttnar på att kämpa mot de vindbyar som vill kasta ikull mig, och slår upp tältet halvvägs i dalgången, och börjar laga middag. Till snabbmakaronerna vankas stekt fläsk, men vid trancheringen av detta slinter kniven och skär ett prydligt snitt i det för denna tur nyinskaffade Thermarestunderlägget!
Efter en patetisk tejplagning följer en näst intill sömnlös natt, (prova att sova på ett tomt Thermarest så förstår ni!) och ett snöpligt återtåg via Kungsleden.
"For I am Larsson, lord of the idiots"
(Medför numera lagningssats!)

Kom på en till...

Bidrar gärna med en till förarglig sak som drabbat mig (konstigt hur självklart det alltid verkar efteråt - "Varför gjorde jag SÅ ?").

Jag tejpar alltid mina fötter i förebyggande syfte - med leukoplast (och compeed om det behövs). Brukar då tejpa från hälen och en bit upp längs hälsenan. Fick på en vandring för några år sen för mig att jag inte behövde ta bort tejpen varje/varannan kväll - som jag gjort tidigare. Lät den alltså sitta kvar några dagar. Efter en dag med en del vad var tejpen blöt och började fransa sig mer och mer. Jag lät den ändå sitta kvar till nästa morgon (ett totalt obegripligt beslut)eftersom vi alltid brukar fixa med fötterna innan vi går iväg. På morgonen satte jag mig och skulle ordna till det hela - dvs dra bort tejpen - vilket jag gjorde. Givetvis drog jag snabbt för att förkorta smärtan. Det var bara det att tejpen suttit för länge, dessutom fuktig, vilket medförde att det inte bara var tejpen som lossnade...

Jag fick ett rejält sår längs hela hälsenan som sen fick vårdas med stor omsorg och mycket möda under resten av färden.

Detta får mig osökt att tänka på mina Scarpa kängor. Jag hade använt dom under tre vintrar och när mina Jörnkängor tog slut så bestämde jag mig för att prova Scarpas i fjällen. Gick från Ritsem och andra dagen kände jag att skorna började bli för små. Fötterna svullnade och kängorna gav inte med sig, bra att ha hemma men för små för vandring. Tredje dagen gick jag Kuopervagge till Skraja med blödande fötter. En dags vila i Skarja och Ruotesvagge tillbaka, det var smärtornas väg. Bägge hälar totalt blodiga, täcka av compeed, fem varande tånaglar. Befrielsen kom när jag nådde padjelantleden vid Kisuris och kunde börja vandra med mina Teva sandaler. När jag kom hem ringde jag till grabbarna på Jörnkängan.
Det var bara ett dråpligt minne, borde sätta upp en webbsajt för dråpliga fjällminnen. Varför vände jag inte andra dagen? Nej, jag skulle genom Kuopervagge och mitt mål var egentligen Kvikkjokk :-D //Roland

Spola bort kastrullen

Jag skulle diska kastrullen i Rapaälven ett år, men strömmen var för stark och drog med sig kastrullen. Någon som hittat en trangiakastrull i Luleälv? Den är min, skicka den så får ni hittelön.

Kalle

Dåligt kast

Denna lilla händelse är faktiskt grymt pinsam, men för att ni andra inte ska göra samma misstag så berättar jag.

Det hela började med att jag och min kusin skulle vada över en jokk, vi var på väg upp för västra leden till Kebnekaises sydtopp.
Det var tidigt på våren, strax efter midsommaren.
Jokken var ganska strid men inte farlig, kusinen vada över och väntar på mig.
Av någon konstig anledning så bestämmer jag mig för att kasta vattenflaskan över jokken, som är ca 10 meter bred, till kusinen på andra sidan.
Jag säger er kastet var fruktansvärt dåligt, så dåligt att den inte ens komm över utan studsar på en sten och i jokken den far.

HELVETES JÄVLA SKIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Minuterna efteråt inser jag vilken idiot och klantskalle jag varit.
Jag hade ju lika gärna kunnat sätta fast flaskan på eller i rygg säcken och vadat över.
Kusinen tyckte händelsen var rolig, men fort insåg vi att vi hade en 1,5 liters fältflaska att dela på, vilket snabbt förändrade skratten till missnöjda miner.
Dessutom var flaskan inte min, utan en bekant till mig

/simon

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg