Typa av tält

Vad ska man ha för typ av tält som passar både till fjällvandringen och paddelturen?

Saka man satsa på kupoltält eller tunneltält?
 
Hypotes: skillnader i innerutrymmet?

Är det så att tunneltält i allmänhet är mindre rymliga inuti än kupoltält (min gissning)? Sedan kan det ju vara skillnad i självuppstagande tält och tält som måste spännas upp med linor. Ett självuppstagande tält kan enklare flyttas efter det slagits upp (för många myror, blött, knölig mark osv...).
Det finns nog många fler faktorer som påverkar valet!
 
Re: Hypotes: skillnader i innerutrymmet?

IslandTraveller; sa:
Är det så att tunneltält i allmänhet är mindre rymliga inuti än kupoltält (min gissning)?

Jag har intrycket att tunneltält är mer rymliga än kupoltält. Däremot tål kupoltälten mer vind än tunneltälten, åtminstonde om man har ställt upp tunneltältet med långsidan mot vinden. Kupoltältet är dessutom självstagande vilket kan bra vid hårt inderlag.
Har själv ett tunneltält och har aldrig haft problem med instabilitet i vind.
 
Tunneltält

Tunneltält är rymliga och vindstabila samt har oftast bra absider. Till nackdel vid paddling i trakter med karga öar är att de inte är självstagande.
Tunneltält skall alltid resas så att den minsta absiden är i vindriktningen så står de pall för mycket är min erfarenhet.
En annan viktig sak enligt min uppfattning är att ytter och innertält kan resas tillsammans, att hantera stora lösa tygsjok i hårt väder är inte lätt och därför skall arbetsmomenten vid resning av tält vara få.
Kupoltält saknar jag erfarenhet av och kan därför inte uttala mig om dessa.
 
Självstagande.

Av egen erfarenhet så tycker jag du ska satas på ett självstagande tält, då det kan vara ont om plats ute i skärgården till att just staga upp tältet (bra mening det här...)

Märket på tältet då? ja det får du avgöra själv..
 
Tunnel mest mångsidigt

Jag skulle köpa ett tunneltält.
Tunneltält väger mindre och är lättare att resa.
Jag har tältat med tunneltält både på klipphällar och i blockig fjällterräng, utan problem. En sten på remmarna så är saken biff.

Så för mig är den låga vikten en större vandringsfördel än vad stagningsbehovet är en paddlingsnackdel.

Vad gäller utrymmet så är väl tunneltält större, särskilt om man ser till yta per kilo och krona (hos Hilleberg väger ett Nammatj 3 GT och ett Staika (2 pers) ungefär lika mycket. Kupoltält har i och för sig oftare raka innertältsgavlar, vilket ger bättre utrymme för fötter och sittande. Fördelen hos kupoltält är snarare den MINDRE ytan som fås pga den samlade konstruktionen. Det är lätt att lyfta runt ett kupoltält till lämplig liten platt fläck.

Jag tycker alltså att ett tunneltält är det mest mångsidiga tältet och det bästa köpet.
Men egentligen är det kanske en smaksak. Annars skulle ju folk inte vara oense... :)
 
Re: Tunnel mest mångsidigt

Nordesjo; sa:
Jag skulle köpa ett tunneltält.
Tunneltält väger mindre och är lättare att resa.
Jag har tältat med tunneltält både på klipphällar och i blockig fjällterräng, utan problem. En sten på remmarna så är saken biff.

Så för mig är den låga vikten en större vandringsfördel än vad stagningsbehovet är en paddlingsnackdel.

Vad gäller utrymmet så är väl tunneltält större, särskilt om man ser till yta per kilo och krona (hos Hilleberg väger ett Nammatj 3 GT och ett Staika (2 pers) ungefär lika mycket. Kupoltält har i och för sig oftare raka innertältsgavlar, vilket ger bättre utrymme för fötter och sittande. Fördelen hos kupoltält är snarare den MINDRE ytan som fås pga den samlade konstruktionen. Det är lätt att lyfta runt ett kupoltält till lämplig liten platt fläck.

Jag tycker alltså att ett tunneltält är det mest mångsidiga tältet och det bästa köpet.
Men egentligen är det kanske en smaksak. Annars skulle ju folk inte vara oense... :)

Finns det självstagande tunneltält?
 
Jag hade ungefär samma frågeställning själv när jag skulle köpa tält. Som tur är så har jag en god vän som har haft båda typerna av tält. Tunneltält har större boendeyta speciellt om det har en bra absid, men när man paddlar så är det avsevärt mer arbete med att slå upp tältet på kala klippor, var förbered på en jäkla massa sten bärande om det nu finns tillräckligt med sten om det skulle blåsa upp... Kupol tältet behöver bara sten för att ordentligt förankras ifall det blåser upp. Köpte själv ett hilleberg Niak då jag vill sova solo, och är kanon nöjd. Tältet tar liten plats vilket är bra ifall man inte får tag i en stor jämn och plan yta i skärgården eller uppe på bergen. Att det dessutom är löjligt lätt att resa gör det ju inte sämre. För att koppla an till min tidigare nämnda vän så kan jag nämna att han idag har ett Staika efter att tidigare haft nammatj 3GT, men han funderar på att köpa ett nammatj också, för att ha olika tält beroende på aktivitet. Men ska jag ge ett enda råd så måste det bli; ska du sova mest ensam eller två med mindre packning så köp ett kupoltält iallafall om du paddlar mycket.
 
Det finns en korsning

Hillebrg har utvecklat ett (två) tält som är en kombination av kupol och tunnel. Tarra och Saivo, den ena två mans och den andra tre mans.

Jag har Tarra och är jätte nöjd med den, använt både på fjälltur och kajaktur. Stora ytor och mycket mycket vindstabilt. Väldigt enkelt att sätta upp. Nackdelen är väl vikten, men det är priset man får betala och sedan är det priset som är högt. Hilleberg har man å andra sidan i många år.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
praame Bergans Trollhetta vs Hardangervidda Bo och sova 1
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Nachtgeist Tält 1 vuxen, 2 (växande) småbarn Bo och sova 6
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 20
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg