Någon rekommenderade bockstyre. För en som i pricip aldrig har provat bockstyre låter det konstigt eftersom det verkar mer ansträngande att sitta så mycket framåtlutad under långa perioder utan tävlingshets. Har istället sett långfärdscyklar som har uppåtvinklade bare-hands för en rakare ställning som jag själv tycker verkar som ett mer användbart alternativ.
Vad gäller?
Jag cyklar mycket landsvägscykling med en cykelklubb och har två st. racercyklar. Eftersom jag även cyklar mycket långfärd bestämde jag mig i våras för att slå på stort och köpa mig en riktig touringcykel. Efter mycket funderande fram och tillbaka kring valet av styre valde jag att satsa på bockstyre och nu när jag fått cykeln kan jag bara säga att det blev perfekt.
Det är förvisso bockstyre på både mina racercyklar och min långfärdscykel (Thorn Sherpa) men det är en väldig skillnad på hur dessa styren är placerade. När jag går ner i bocken på racern sitter jag väldigt framåtlutad medan jag på touringcykeln sitter mer avslappnat. På touringcykeln sitter bockstyret både högre upp och närmare än vad det gör på racern. På touringcykeln sitter jag lika mycket framåtlutad som på min hybrid och cykeln är mycket välbalanserad och lätt att hantera i tuffare terräng. Jag tror inte du behöver vara orolig för att välja bockstyre till din touringcykel.