Tygkanadensare?

Har kikat runt på olika hemmabyggmetoder i månader nu. Vår kanadensare är nämnligen för otymplig för att jag ensam ska kunna lyfta upp den på biltaket. Problemet är att alla metoder (strip, plyvood od) förutsätter trä - som jag är dålig på. Så vad händer om man syr skrovet istället för att bygga upp det med granribbor? Samma typ av mallar alltså, epoxi+glasfiber utanpå väven, men tyg som skrovmaterial? Går det? Härdar det? går det att sträcka tyget tillräckligt utan att sömmarna spricker? Blir slutresultatet styvt nog (med träreling)? Någon som har erfarenheter eller tankar om något sådant här!

Funkar inte en "eskimåkajak" på liknande sätt bortsett från att tyget är mjukt så att ramen måste vara självbärande. Kanske blir jobbigt på en kanot men tittar man på ex. Allys ihopfällbara så funkar det...

Jag har ingen erfarenhet men en tanke,
Coolt...! Prova och håll oss uppdaterade.

/M

Vitsen med granlisterna är ju att de bildar ett distansmaterial mellan två skikt av glasfiber. Man får alltså en väldigt styv sandwichkonstruktion. Tyg som distansmaterial skulle nog inte bli så mycket distans. Kanske om man använde tjock filt då. Men det stora jobbet med stripbygge är ändå ytfinish, reling och alla detaljer och det skulle du ju ändå bli tvungen att göra.

En Ally är mycket lätt, ca 15 kg, och du kan ju ha den uppfälld under säsong för att sen packa ihop den till vintern. Har ingen aning om vad de kostar nu. Jag har haft en men det var länge sedan. Dock är de lite trögpaddlade men om vikten ar prioriterad så...

Per

Pulkan, ja.

Hej Per (eller är det Peror) och tack för era svar. Jag hade inte "distansaspekten" klar för mig, trodde mer det handlade om att få till formen, stort tack för att ni snabbt tog mig ur den villfarelsen. Allyn känns inte som något alternativ för problemet med vår nuvarande kanot är snarare att den är otymplig än att den är tung och där blir nog inte Allyn ett mindre problem... Jovisst har jag byggt en (ja, numera två) pulkor men det handlade om enklare saker, träram med masonitbotten... Något så enkelt kan inte ens jag misslyckas med. Ett stripbygge är nog mer än jag klarar ändå, men kanske ett plywoodbygge, då. Jag får tänka och läsa vidare. I värsta fall får jag väl annonsera efter ett arbetsbyte med någon som vill ha sytt och kan snickra!

Stitch and glue

Jag har byggt några canadensare i plywood. Man syr ihop bitarna med lämplig tråd, jag har använt koppartråd. Sedan plastar man fast en glasfiberremsa, först på insidan, sedan på utsidan.
Sök på "stitch and glue" "tack and tape" så kanske du hittar något. Hans Friedel kanske har något som passar. Jag har gjort min egen design. Lycka till. Du får även höra av dig till mig om du har frågor.
Svante

Jag har för mig att jag sett en diskussion om UL-canadensare här på utsidan för ett par år sen. Dukade lätta fiskecanadensare där den minsta och lättaste enmansvarianten bara vägde fyra kilo!

Vilket mums!

Har just tittat in igen, spännande... UL-sidan var verkligen något att njuta av. Kommer att titta på den åtskilliga gånger, så om Du kan hitta den andra sidan skulle det vara jätte! Har jag tur kanske det finns en leverantör på den här sidan atlanten?! Har just blivit avrådd från att ge mig på plywood, eftersom det är mycket svårhanterligt i de tunna dimensioner det är fråga om här, vad tror ni? Stämmer det att det går att bygga inomhus med UL-teknik tar den ju vissa poäng där också, även om jag tror att det finns en möjlighet att hyra in sig i ett traktorgarage i närheten.

Re: Vilket mums!

4623; sa:
Har just tittat in igen, spännande... UL-sidan var verkligen något att njuta av. Kommer att titta på den åtskilliga gånger, så om Du kan hitta den andra sidan skulle det vara jätte! Har jag tur kanske det finns en leverantör på den här sidan atlanten?! Har just blivit avrådd från att ge mig på plywood, eftersom det är mycket svårhanterligt i de tunna dimensioner det är fråga om här, vad tror ni? Stämmer det att det går att bygga inomhus med UL-teknik tar den ju vissa poäng där också, även om jag tror att det finns en möjlighet att hyra in sig i ett traktorgarage i närheten.

Länken fanns visst på förra sidan jag länkade till http://gaboats.com/ samma båtar fast tillverkarens hemsida.

Tyg ändå?

Hej alla!
Just nu känns tyg möjligt igen. Talade med "Haveriet" och det lät som om han trodde att det skulle funka. Risk för delaminering mellan tyg och plast, visserligen, men när väl härdningen är klar gör ju inte det så mycket. Haveriet hade en ganska smal kanadensare (byggjigg klarar jag mig ju inte utan) men om man minskade ner den så mycket som mojligt var den fortfarande 4 meter lång... Känns lite mycket, men det kanske ska till för att få kursstabilitet? Funderar närmast på epoxi eller polyester. Visst väger polyester betydligt mer, eller minns jag fel? Lovar att rapportera vidare, (men inte när).

Härmed ger jag upp...

Nu är det slutligen fastställt, tror jag. Har provplastat ett antal olika tyger med spillplast från fabrik och tvingas konstatera att det inte går att spänna så hårt att tyget inte svankar. Visst kan man sy sin kanadensare, men då krävs antingen en kanot att sy den över, eller ett skelett av Klepper-typ. För egen del känns inget alternativ riktigt bra, så troligtvis slutar det med ett stripbygge, eller med ett köp. Visserligen är en färdigbyggd strippa inget billigt alternativ, men å andra sidan får man troligen en riktigt bra kanot! Även kanadensarbyggare ska väl få leva.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg