Tycker ni att det här ser bra ut?

Min replik till BIOS...

Här kommer min replik till BIOS som lev. av Vaude.

"Hej XXXX,

som du förstår är jag inte helt nöjd med svaret från Tyskland, inte alls faktiskt.

Jag har aldrig varit med om en tälttillverkare som anser att hål i tältduken hör till när man köper ett tält. Det blir lite som att köpa nya däck till cykeln och Schwalbe skulle säga att de redan är punkterade för att det hör till...

Ett nytt tälts ytterduk SKA inte vara perforerad och trasig vid inköp. Men det anser alltså Vaude, med hänvisning till att tältet är UL? Jag har flera tält med lätt silikoniserad nylonduk där INGA, jag upprepar INGA hål syns i någon söm. Tydligen går det ju att sy ett tält utan att hål uppstår på tältduken för andra tillverkare.

Jag förstår därför inte innebörden i den "garanti" som Vaude bifogar med tältet. Jag citerar:

"The article is warrantied against ALL defects in material and WORKMANSHIP to the original owner for 3 years from the date of purchase. The warranty covers ANY faults in manufacture and materials...."

Min fetstil på nyckelorden i texten.

Är lösningen då enligt Vaude att generöst skicka med en tub silikon på ett av dem från början defekt tält? Det står ingenstans i instruktionsboken som bifogats eller någon produktbeskrivning att HÅL i ytterduken är att vänta vid inköp av denna produkt. Då hade jag ju givetvis aldrig köpt denna produkt. Däremot finns motstridiga uppgifter huruvida sömmarna faktiskt är fabrikstejpade eller ej...

Tills vidare

Michael Norman
Karlstad"

Det ska bli väldigt intressant att höra vad du får som replik. Jag som inte tänkt köpa Vaude-produkter blev inte mer övertygad nu direkt.

Slutet...

Slutet på denna söta ståry har kommit...

Butiken återbetalade utan knussel beloppet för tältet efter jag förklarat situationen och berättat om hur Vaude såg på saker och ting.

Är nu ägare till ett Terra Nova Laser Competition... inget Hilleberg alltså!

silicon

Hej. När det gäller silicon på sömmar, så tror jag att det är idé att täta dessa oavsett. Siliconiserade vävar går, så vitt jag vet inte täta med tape, utan då drar men en sträng silicon över sömen och stryker in den.
Vet att andra tillvärkare använder tråd med bommul och menar att de sväller och tätar när det regnar, men jag skulle nog täta extra ändå.
I det aktuella fallet med Vaudetältet så kan man ju glömma att en tråd sväller så mycket att det kompenserar för hål som redan från början är mycket större än vad tråden kräver.

fel, oja!

klart det inte är acceptabelt, inte för det priset! mitt fultält från biltema har mindre hål i väven vid sömmar!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Vad tycker ni om Luxe outdoor Minipeak XL Pyramid Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg