Twistat rep vid dåliga firningsankare

Jag tror många skulle uppskatta det. Gone With The Weed är en lämplig firningspist gissar jag, men det tog oss runt 2 timmar att fira av dels pga det ovan nämnda missödet (spenderade ~30 minuter på att tvinna upp repen), men också för att jag letade efter alternativ till ankare med rostiga, tunna snabblänkar på.

Det är nog 2-4 st ankare på GWTW som skulle behöva fräschas upp. Det är upplagt för farligheter så som det ser ut nu - särskilt som många oerfarna klättrare från Via Lara kanske firar på den pisten. Om man inte är förberedd på det så kan t ex ett fastnat rep leda till ganska mycket huvudbry och potentiellt farliga beslut.

Edit: Angående material, är det väl ganska ok att blanda rostfritt av olika fabrikat? Syrafast kanske är dåligt att blanda med rostfritt, och då kanske problemet är att veta om det sitter syrafasta bultar eller bara rostfria. Eller?

Jag tror många skulle uppskatta det. Gone With The Weed är en lämplig firningspist gissar jag, men det tog oss runt 2 timmar att fira av dels pga det ovan nämnda missödet (spenderade ~30 minuter på att tvinna upp repen), men också för att jag letade efter alternativ till ankare med rostiga, tunna snabblänkar på.
Kunde ni inte fira på Reven? Nu var det ett bra tag sen jag gjorde den, men vi firade av på den för att sedan klättra något annat den dagen.

Om det är blanka bultar så är de högst sannolikt A2 eller A4, dvs rostfritt eller syrafast. Muttern kan tänkas vara märkt!

Jag skulle dock knappas oroa mig för att sätta syrafasta hängare på rostfria bultar eftersom de ligger så nära varandra i den galvaniska spänningskedjan.

Det är idag vanligt att man använder syrafast bult (A4), men sedan köper de rostfria hängare som går att få tag i och att dessa är rosfria (A2).

Att sätta rosfria hängare på galvade bultar låter däremot som en sämre idé.

(Galvade kättingar på rostfri bult har jag dock sett många gånger, och inte sett några tydliga effekter av galvanisk korrosion. Ofta handlar det dock om rosfri hängare, elförzinkad snabblänk, och varmgalvad kätting. Då är det väl störst risk för att det tunna skiktet zink försvinner snabbt från snabblänken, och sen att stålet börja rosta. Jag har sett detta, och i miljöer närmare (väst-) kusten, är nog inte det någon bra lösning. Jag tror att det har rätt stor betydelse om vi snackar Blåberget, Ulorna eller Nissedal här...)

Tackar för alla inspel! Tror som Mezzner säger att A2 blir bra, bultarna är troligen A2 eller bättre.

Tänkte göra det enkelt och sätta snabblänk och en ring i varje bult, ingen kedja. Vill ju inte bli ruinerad på kuppen!

Reven går att fira på, det stämmer. Men jag vill nog mena att Gone... är riktigt fin som firningspist (bortsett från ankarnas brist på ringar alltså), dessutom inte så värst trafikerad, så den lämpar sig bäst om man nu kan välja.

Alla som vill fira på Gone with the weed i framtiden, skicka mig 100 spänn så får ni livstids tillträde... ;-)

Så!

När ankaret består av två bultar en bit ifrån varandra på samma höjd klipper/trär jag ibland bara den ena om den ser riktigt fräsh ut.

Det är ett vettigt förfarande tycker jag. Lösningen kompletteras med en back-up (t.ex. quick-draw ifrån den andra bulten till repet, obelastad)) som siste firningsman tar med sig. Förstemannen som är tyngst (ge honom ryggsäcken med mera) får sålunda "testa" ankaret.

Denna situation med en punkt är vanlig inom alpin klättring där huvud-firningsankaret kan bestå av en knuten slinga stoppad i en spricka. Någon obelastad kil som back som andreman tar med sig. Allt för att spara på säkringar. Jag har använt den tekniken ofta på svenska och norska fjäll.

/Örjan

PS
Sedan kan man ju undra varför bultarna sitter horisontellt bredvid varandra, när de borde sitta i vertikal linje.
DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
pr_kalkyl Begagnade klätter-rep? Klättring allmänt 24
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
subsoil viilket rep ska man ha? Klättring allmänt 28
Jonasjonasjonas Två rep till multipitch?? Klättring allmänt 19
iloj kasta gamla klätterprylar/rep Klättring allmänt 10
Rebecca81 skarva rep Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Keras2006 Vila rep efter fall? Klättring allmänt 15
Mike C Upphyttad rep, Tunaberg/Simonsberget Klättring allmänt 2
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
tommy.fransson Gör BlueWater bra rep? Klättring allmänt 1
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Klättring allmänt 1
veve Ringkallen, kvarglömt rep? Klättring allmänt 1
millimeter Samköp av hjälm, rep, QD:s? Klättring allmänt 5
Slan Metolius Monster -rep Klättring allmänt 1
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
marcusen Vulktejp och Rep Klättring allmänt 5
ctve8n Dyneema- eller kevlar-rep Klättring allmänt 11
danne_doppsko Inknytning mitt på rep?! Klättring allmänt 35
bomsidaisy Vilket rep? Klättring allmänt 6
Micke_Y Køpa rep via nætet Klättring allmänt 3
Henke_K Statiska Rep? Klättring allmänt 6
Michel.B Stor kunskap kring dynamiken i rep efterfrågas Klättring allmänt 9
rockmater Repsolo med 9.7 mm rep? Klättring allmänt 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg