Tveksamma yllestrumpor

Efter att ha prövat Naturkompaniets yllestrumpor, korta under två år är jag tveksam till dem.
Tvättanvisningarna säger 40 grader och maskintvätt. Resultatet blir att de valkar sig och snabbt minskar i storlek. Under tiden har jag varvat med superwash sockar i ull av andra fabrikat. De senare har behållit storlek och form.
Min rekommendation blir därför välj supewash ull och undvik Naturkompaniets yllestrumper svarta, korta.

Jag har också diverse ullstrumpor av vilka vissa krymper kusligt lätt medan andra behåller spänst och storlek, trots tvätt enligt tvättråd osv. Det vore bra om man kunde se på förhand vilka som skulle krympa.

kungens...

Jag har också diverse ullstrumpor av vilka vissa krymper kusligt lätt medan andra behåller spänst och storlek, trots tvätt enligt tvättråd osv. Det vore bra om man kunde se på förhand vilka som skulle krympa.

Jag har god erfarenhet att försvarmaktens gråa knästrumpor i ull med färgrand beroende på storlek (och även de nyare helgröna utan färkant). MIna brukar får åka både 40 och ibland även 60 grader utan nämnavärda förändringar, förutom avseende renhet och doft ;-)
Håll utkik i en överskottsbutik nära dig.

/Patrik, som kan handla dem som arbetskläder

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
totte Yllestrumpor närmast foten - grovt eller fint? Kläder 6

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg