Tvåveckorspackning i 75-litersrygga...

...går det?

Jag planerar för en fjälltur på ca två veckor till sommaren. Har gjort det förr men då hade jag en betydligt större ryggsäck! Och en medvandrare, nu blir det ensamvandring

Eftersom det inte var helt lyckat att packa lite i en 110-literssäck (det blir baktungt) så bytte jag ut den mot en "sjuttifemma" som kompletterades med extra ytterfickor så totalt borde det vara ca 80 liters volym.

För veckoturer blir den inte proppfull, men det går ju åt dubbelt så mycket mat till två veckor. Planerar för Padjelanta och genomläsning av andra trådar på Utsidan gör gällande att det inte är så lätt att proviantera under turen.

Ni som brukar vara ute lite längre turer, tror ni att det går? Jag packar inte så där jättefjäderlätt, men tänker mej noga för innan jag packar ner något extra.

Häls. BM

BrittMarie,
allt en 75 l rymmer är det verkligen nödvändigt?
Läs gärna Jörgen Johanssons bok och fundera på saken, det låter obehagligt tungt.....

go tur

Tror gott och väl det ryms. Jag brukade köra min 60 liters på 2 veckors och det har gått alldeles utmärkt. Packade inte fjäderlätt då heller, men har börjat tänka till nu för att slippa ta med onödig vikt iaf.

Nu är en 52:a på G in och den ska räcka i 2 veckor också, dock med lättare o mindre packning.

// Jocke

Jag som iaf inte packar UL hade mat för 12 dagar på min senaste tur i Norge (det blev 11 dagar). Det fick ledigt plat i min 65 liters Acrux (med rulltopp). Maten tar ju störst plats, men kan väljas kompakt; ytterförpackningar avlägsnas förstås. Genom att minimera kläder
sparde jag också utrymme. Tält och madrass hade jag vanemässigt utanpå, på vardera sidan - det är på alla sätt mest praktiskt.
I en större säck
hade jag utan vidare fått plats med en 14-dagarspackning,
och med avsevärd planeringsmöda had jag kanske
fått plats med 14 dagsportioner
i denna säck(men jag avskyr att
plocka och peta, jag bara vräker ned sakerna enligt systemet
mjukt längst ned, mat överst).

Men den hade iaf blivit på tok för tung, gissningsvis
19 kg. En UL-packare kapar utan vidare 2-3 kg.

kør med en 80 liters dær jag oxå har tælt nedpackat før att skydda det. sæcken håller lætt før 10 dagar med mat. kanskje man kan supplera då och då før att spara plats och vikt. vatten fyller jag på efter hand.
det enda som jag har utanpå ær liggunderlag.

robert

Jag klarar mig bra med 76 liter med tält på två veckor, inklusive fiskegrejer och en del annat som inte "behövs" och går inte UL, så en liter mindre ska nog gå bra det också.

Raskesven

Jag har gått upp till tre-veckorstur med en 70-liters rygga.Visserligen fanns det möjlighet till proviantering så det blev en del extra 'lyx' och en och annan glass.Kör inte UL.

peter

Jag har en 75(78) liters rygga och den har jag väldigt lätt att fylla,ul blir nog aldrig min grej fullt ut.
Nå,jag tror jag klarar en långtur med den,initialt kan ju tältet och liggunderlaget packas under topplocket/utanpå i en sidficka tills man ätit sej ner en bit.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg