Tvångssurfning :)

Äntligen lite vind

Det blåste rejält hela dagen igår. Efter en tung dag på jobbet kom jag äntligen ut. Det finns en "spot" precis utan för klubben där det brukar bli lite vågor.

Över 10 sek/m är rejält med vind. Det är klart jobbigt att paddla en tom kajak mot vind och vågor. Säger man på väderleksrapporten att det blåser mer än 10 sek/m bör man helt klart tänka sig för. Man hör ibland historier om folk som paddlat i vindar på 20 sek/m men det är väldigt svårt att bedömma vinden

http://www.youtube.com/watch?v=u9FFzHVzzuw

Hans Friedel

Härlig film!

men tycker verkligen synd om dig som tvingades att "tvångssurfa" på det viset ute i vågorna... Speciellt i sekvenserna där man kan se din skugga ser man ju hur du frenetiskt bakåtpaddlar för att undvika att slitas med av vågorna ;)

Intressant att det tycks bli såpass jämna och fina vågor även inne på Mälaren.

/Rickard

Sköna

surfar. Man blir nästa rädd att du skall kollidera med en av segelbrädorna. Kajaken verkar gå stabilt och bra i dessa vågor vid medsjö. Har du roder?

Thure

Äntligen lite vind

Det blåste rejält hela dagen igår. Efter en tung dag på jobbet kom jag äntligen ut. Det finns en "spot" precis utan för klubben där det brukar bli lite vågor.

Över 10 sek/m är rejält med vind. Det är klart jobbigt att paddla en tom kajak mot vind och vågor. Säger man på väderleksrapporten att det blåser mer än 10 sek/m bör man helt klart tänka sig för. Man hör ibland historier om folk som paddlat i vindar på 20 sek/m men det är väldigt svårt att bedömma vinden

http://www.youtube.com/watch?v=u9FFzHVzzuw

Hans Friedel

Du får flytta till skåne, här säger vi att 7m/sek är en lugn och bra dag...

--- Mats ---

fem spänn på att vi har en roder-vs-skäddadebatt på gång! ;)

sätter du emot Janne?

Nä tror jag avstår Patric ;)

Men jag undrar ändå varför kan man inte ha roder å även stor sittbrunn i en Surfkajak!
Surfski har ju jätteroder å jättestor sittbrunn ;)
Ops hoppas jag inte startar en debatt om liten-vs-stor sittbrunn nu oxå!

/Janne

Senast ändrad:
OT o internt ;)

Man kan ha vad som helst, kalla det vad som helst, och surfa precis hur mycket som helst.

Vad mig anbelangar får du har mycket eller hur lite sittbrunn eller roder du vill - bara du fortsätter att klippa gräset! ;)

När man surfar kan roder vara en nackdel

när det t ex plötsligt kommer ovanför vattenytan eller börjar plana själv och ger ett kastfall.

Men om man skall ha roder när man surfar vore det sannolikt bäst med ett litet och underliggande och en bit in från kajakens akter?

Surfski är rätt speciellt de är ju så hiskeligt långa så de är nog svåra att kontrollera utan ett stort roder? Är surfskiroder uppdragbara?

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg