Ja förvirrad kan man bli jag också. Min uppfattning är att det inte finns så många tält där öppningen är i "kortsidan" där båda huvuden är. De med öpnning i kortsidan, t.ex. Helsport är väldigt tunga verkar det som.Hmm, jag blir faktiskt lite konfunderad. TS skriver att han vill ha öppning på kortsidan och dissar därför flera förslag på tält med öppningar på långsidan (dvs. parallellt med liggriktningen). Men sedan ger han själv förslag på sådana tält (Marmot Vapor 3p, Exped Mira II HL)!?!
Vidare: Är det ett 2- eller 3-personers tält som sökes? Jag tror många anser att du/man bör sikta på ett 3-personers om man oftast är (minst) 2 personer.
@thureb: Ja, Stalon hette tältet, och jag fattar inte varför Hilleberg har givit upp den design som tydligen ganska många med mig tycker är den bästa?
Min uppfattning ur ett mysperspektiv verkar Exped Mira 2 pers. kunna uppfylla mysperspektivet med t.ex. ett footprint till hjälp. Man ligger 90 grader på morgonen. Måste naturligtvis kolla upp detta.
Naturligtvis vore det roligast med min första tanke, ligga med kortsideöppning men som sagt verkar dessa ovanliga om man då inte vill ha tunga tält.