Tvättips! (ull mfl material)

Menar du ett bara-skölj-program eller ett tvätt+skölj-program? Det låter som en bra ide. Frågan är varför/om det inte finns en färdig produkt "sköljmedel" för ull?

Ja, bara ett sköljprogram och "blandningen" i sköljmedelsfacket.
Mellan 1 tsk och en msk "smältes" i varmt vatten och det blir bra. Jag tog en msk för att ge denna lite "torrare" ullen en kur.

..tapatalk for iOS

Den känns ju som "ny" efter?
Men jag säger inte emot dig, jag har bara tagit in del jag läst från ulltillverkare och deras tvättråd. Exempelvis Woolpower.

..tapatalk for iOS

Mina ullkläder tvättas sällan, får hängas ut i kvällsluften och när de tvättas så tvättas de antingen i ulltvättmedel eller på kem (skräddade varor). Har inga problem med att fibrerna känns annorlunda.

Tror snarare att det handlar om att woolpower har superwashull och 20% nylon i sina varor.

Dessutom är de inte ulltillverkare, den biten sköter fåren.

För den som aldrig arbetat med får och svettull så har alltså fåren en ansenlig mängd vax i ullen. Drar man handen igenom fällen blir huden mättad med fett. Huden absorberar vaxet märkvärt snabbt vilket också talar emot nödvändigheten av vaxet i kläder. Avigans vax skulle absorberas av huden innan man märkt någon effekt. När man klipper så måste man smörja och rengöra bladen mellan varje får annars sätter skären igen, byxorna man jobbar i ser ut som oljerockstyg efter ett par djur, det är alltså så mkt lanolin som krävs för att "beklädnadssystemet" ska vara funktionellt.

Ullfibern består av protein och kan ta upp och avge fukt utan att påverkas, lanolinets roll är främst att impregnera fällen.

(...) Ullfibern består av protein och kan ta upp och avge fukt utan att påverkas, lanolinets roll är främst att impregnera fällen.
Tack för expertutredningen :)
Om jag fattar det hela rätt, så vore alltså lanolin meningsfullt att (åter)tillföra (i den mån det nu går) till plagg som man ofta bär ytterst och därför vill göra mer vattenavvisande - t ex tjocktröjor/jackor (oftast av mer tätstickad eller t om tovad ull)?
Medan det bara är att strunta i lanolinet, när man tvättar underställ - där vill man ju tvärtom knappast riskera att ev. försämra ullfiberns fuktbuffringsegenskaper genom "instängning" med vaxlager?

Tack för expertutredningen :)
Om jag fattar det hela rätt, så vore alltså lanolin meningsfullt att (åter)tillföra (i den mån det nu går) till plagg som man ofta bär ytterst och därför vill göra mer vattenavvisande - t ex tjocktröjor/jackor (oftast av mer tätstickad eller t om tovad ull)?
Medan det bara är att strunta i lanolinet, när man tvättar underställ - där vill man ju tvärtom knappast riskera att ev. försämra ullfiberns fuktbuffringsegenskaper genom "instängning" med vaxlager?

Nej. Du behöver inte impregnera nåt. Skall du ha ett vattenavvisande ytterplagg av ull får du välja ett tätvävt kamgarnstyg med hög snodd och vävt i en brant kypert. Det kommer vara bättre än ett bristfälligt impregnerat och valkat ullplagg. Men ärligt talat ska man ha vattenavvisande ytterplagg kan man ju välja annat.

Notera att jag i 8 fall av tio har just ullytterplagg.

Ska man impregnera ett ullplagg för att göra det vattenavvisande bör man strunta i ullkur och liknande produkter, istället får man gnida plagget med svettull eller kladda på rent lanolin. Men det kommer inte hålla så länge och det kommer lukta. Nik-wax och andra varumärken har produkter som är bättre.

Nej. Du behöver inte impregnera nåt. Skall du ha ett vattenavvisande ytterplagg av ull får du välja ett tätvävt kamgarnstyg med hög snodd och vävt i en brant kypert. Det kommer vara bättre än ett bristfälligt impregnerat och valkat ullplagg. Men ärligt talat ska man ha vattenavvisande ytterplagg kan man ju välja annat. (...)
OK, uppfattat! I detta fall tänkte jag mer på mina bättre stadsplagg (är svag för fina gamla yllekavajer, rockar, finkoftor etc) och hur jag bäst anpassar dem för vardagscykling i det evigt blöta Skånevädret, än på renodlade skalplagg för uteliv. Där blir det naturligtvis snarare Pertex+ o.d. än ull ;)
Ska man impregnera ett ullplagg för att göra det vattenavvisande bör man strunta i ullkur och liknande produkter, istället får man gnida plagget med svettull eller kladda på rent lanolin. Men det kommer inte hålla så länge och det kommer lukta. Nik-wax och andra varumärken har produkter som är bättre.
Hmmm... Alltså ungefär det som silenhag är inne på? ;)
Någon särskild Nik-waxprodukt, om man nu inte vill lukta får på sammanträdet?

OK, uppfattat! I detta fall tänkte jag mer på mina bättre stadsplagg (är svag för fina gamla yllekavajer, rockar, finkoftor etc) och hur jag bäst anpassar dem för vardagscykling i det evigt blöta Skånevädret, än på renodlade skalplagg för uteliv. Där blir det naturligtvis snarare Pertex+ o.d. än ull ;)

Hmmm... Alltså ungefär det som silenhag är inne på? ;)
Någon särskild Nik-waxprodukt, om man nu inte vill lukta får på sammanträdet?

Nej. Rent lanolin. Inte rostskyddsmedel.

Nikwax har haft ett impregneringsmedel för ull tidigare. Och herdins kanske. Aktivt ointresserad av marknadens utbud idag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg