Allt som sänker ytspänningen är tensider. Det är liksom definitionen på tensid... En detergent är ett ämne som anrikas på gränsytor mellan faser - i detta fallet mellan fett, smuts etc och vatten. En detergent kan sägas vara ytaktivt ämne - för att göra en grov förenkling kan man säga att detergenten skiljer av fettet/smutsen från ytan. Ofta så används tensid och detergent synonymt, men det är inte 100% korrekt.
Såpa är kemiskt sett metallsalter av diverse fettsyror - och är helt riktigt en tensid. Det är inget tvång på att det ska vara "naturligt", det är mest god marknadsföring från Grumme som har gjort att såpa numera ibland används exklusivt för... ehm.. såpor framställda ur vegetabiliska oljor.
Jag förstår inte riktigt hur laddningen hos tensiderna (katjon, anjon eller nonjon) eventuellt ska kunna påverka membranet, inte heller hur syntetiska tensider på något avgörande sätt skulle skilja sig från icke-syntetiska. Därmed inte sagt att det inte förhåller sig på det viset, men jag kan inte komma på någon signifikant skillnad.
Vad jag däremot kan tänka mig skulle eventuellt kunna på något sätt möjligen vara negativt för mebranet är tvättmedel med TAED (tetraacetyletylendiamin), som fungerar som ett blekmedel - det bildas perättiksyra. Det känns inte som det vore någon hit för det tunna membranet...
En annan sak som kanske kan påverka membranet är optiska blekmedel - de bleker inte plaggen i konventionell mening, men en tunn hinna av dessa sitter på fibrerna och reflekterar UV-ljus, vilket får färgerna att se klarare ut. Kanske att den där hinnan påverkar membranet? *fundersam*
Men använder man ett vanligt milt tvättmedel utan några konstigheter i så är nog det enda man behöver tänka på att skölja ordentligt med mycket vatten och inte använda sköljmedel. Det kanske är idé att skölja plaggen manuellt innan torktumling/impregnering för att undvika kvarsittade tensidrester, speciellt om man väljer bort centrifugeringen.
My 2 cents...
Redigerat ett litet tillägg.
[Ändrat av Sarvi 2005-03-07 kl 11:48]