Tvätta GoreTex

Tack

Tack för alla råd och åsikter.
MEN
Det är verkligen spridda skurar på råden.

Alla är överrens om att man kan tvätta själva.
Flytande medel, impregnering eller inte det finns det olika åsikter om.

Därför kommer jag göra som det står på Goretex egen sida om hur man ska tvätta plaggen och tomla dom för att få plagget vattentåligt igen efter tvätt.

Men tack i alla fall.

MVH
zzeezz

Ja, många råd om tvätt finns det. När jag lämnade in min jacka för lagning andra gången på knappt två månader fick jag en flaska tvättmedel plåster på såren med allt besvär jag hade haft. Jackan luktade nämligen surt sa expediten, rakt på sak så att säga. Numera tvättar jag jackan ca 1 gång/månad, för att få bort salt från svett (och havsvatten) vilket hindrar "andningen" samt att få en fräschare jacka. Använder ibland det där spejsiga tvättmedlet, och ibland vanlig kulörtvättmedel, pulver, allt enligt rekommendationerna i Tierra-butiken. Ska väl tilläggas att jag använder jackan rätt flitigt, både till vardags och när jag är ute i skog och mark.

Min fråga var ju hur jackan ska tvättas!

Så jag läser följande:
"Hur tvättar jag mitt GORE-TEX®-plagg på bästa sätt?Det är hur enkelt som helst. Tvätta ditt GORE-TEX®-plagg i tvättmaskinen i varmt vatten (40° C). Använd pulver- eller flytande tvättmedel, men hoppa över skölj- och blekmedel. Torktumla sedan plagget på normal värme och det är klart att användas. Det är allt som krävs. Var noga med att läsa tillverkarens skötselrådslapp i plagget för specifika instruktioner. Se vår funktion Skötselcenter för mer information."

ANG Impregnering så läser jag följande!

"Impregnering
Så här återställs vattenavstötningsförmågan
GORE-TEX® Ytterplagg:
Håller du ditt plagg rent och följer skötselråden, har du ett effektivt skydd. Plagget du har köpt impregneras vid tillverkning. Denna impregnering återaktiveras när värme tillförs. Efter tvätt rekommenderas därför att du tillför värme genom torktumling eller strykning på låg värme. Vid återimpregnering kontakta en butik för övriga rekommendationer."

MVH
zzeezz

Någon expedit i frilufbutik har avrått mej från pulvertvättmedel med hänvisning till att pulver kunde täppa igen "porerna" i membranet - men jag kan inte svara på om det stämmer eller inte.
Jag har själv använt nickwa flytande tvättmedel och deras impregnering med bra resultat.
de jackor jag slitit ut har jag nött sönder membanet mekaniskt på.

/Patrik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg