Två st nybörjarfrågor

Re: Litteraturtips

petratetra; sa:
Det finns ju en bok i ämnet: "How to shit in the woods".

Vet ej namnet på författaren och har inte heller själv läst mästerverket. Läste däremot en krönika i nån tidning som behandlade boken. Krönikören var hyfsat sarkastisk...

Namnet på författarinnan är Kathleen Meyer. Globetrotter har en tysk översättning av "mästerverket". Jag har inte läst det, inte än. Än så länge klarar jag sk**andet utan vetenskaplig hjälp. :)
ll58071-.jpg


:cool:
/Georg
 
Ajajaj, att så vana fjällvandrare inte kan uträtta ens det enklaste behov rätt :)

Man måste ha med sig sk. skitvimplar. De bör vara iröd eller orange plast och minst 75 centimeter höga ( om vintern 2.5 m). Med dessa markerar man sedan enkelt ut de platser där man gjort sina behov.

Om man enbart uträttar det mindre behovet, räcker det med små sverigeflaggor eller dylikt.
 
Re akta vattnet

Med anledning av att nära har diskuterats, och vad vissa anser långt, är för mig på spottavstånd. Nära är minst 200 m! Från öppet vatten! Gäller både stort som smått samt diskmedel och tvål!

God tur

Johan K
 
vattenkastning i vatten

200 meter!!!
hjälp, det funkar säkert bra i fjällen!
Men det är knappast applicerbart överallt.

Nu vet jag vilket forum det här är, så jag borde vara tyst. Men bajs är kul så jag läste tråden ändå.

För en skärgårdsmänniska blev det senaste inlägget lite absurt. Det finns platser där man omöjligt kan befinna sig 200 meter från vattnet.
 
Re: Re akta vattnet

johankse; sa:
Med anledning av att nära har diskuterats, och vad vissa anser långt, är för mig på spottavstånd. Nära är minst 200 m! Från öppet vatten! Gäller både stort som smått samt diskmedel och tvål!

God tur

Johan K

jag är rädd att någon missat att förklara det för renarna och älgarna...
 
Re: Litteraturtips

petratetra; sa:
Det finns ju en bok i ämnet: "How to shit in the woods".

Vet ej namnet på författaren och har inte heller själv läst mästerverket. Läste däremot en krönika i nån tidning som behandlade boken. Krönikören var hyfsat sarkastisk...
Jag har läst den. Förstår inte riktigt varför krönikören skulle behöva vara sarkastisk. Boken är primärt skriven för människor som i vuxen ålder ger sig på friluftsliv utan någon tidigare erfarenhet, och i den situationen ger boken säkert utmärkta svar på en hel hop potentiellt pinsamma frågor.
Den är dessutom baserad på amerikanska förhållanden, där frånvaron av allemansrätt ofta gör att områden tillgängliga för uteliv är mycket hårdare belastade än vad ens kungsleden är. Enligt boken finns det t.o.m. ställen där vandrare åläggs att förpacka och bära med sig sin avföring hem igen.

Det är klart att för en som kissade bakom sin första gran som liten telning i mulleskolan så framstår mycket i boken som banala självklarheter, men alla har inte den bakgrunden. Och om man i Sverige skulle välja/tvingas att nyttja en knippe löv istället för papper så behöver vi inte fundera om vi möjligtvis fått med några "poison ivy" i nypan...
 
Re: Re:

svartöra; sa:
[4) Om du använder dasspapper: elda upp det.

Jag tror att jag har sett speciellt lättupplösligt toapapper för avsett att användas i kombination med vissa båttoaletter, det kanske vore nåt?
Vanligt papper liggandes på marken verkar ju ha en nedbrytningstid på flera år...
 

Liknande trådar