Två st nybörjarfrågor

Fada Guedra

Gäst
Hejsan!


Jag och min bror tänkte ge oss ut på våran andra vandring snart. Efter förra gången är det två frågor (vad jag vet nu, det kan komma fler ;) ) som dykt upp.
Hur gör man med naturbehoven? ska man ta med sig en trädgårdspade och gräva en grop?
Hur gör man med stenröserna varför lägger man en sten på toppen och när ska man göra det?
MVH
Fada Guerda
 
Re:

Grop? De la bara o dra ner brallorna o do what you gotta do. :p hur gör djur?
Så ska man inte göra nä. Det är fantastiskt hur mycket bajskorvar det ligger överallt på fjället och dasspapper dessutom.

Trodde detta hade diskuterats i andra trådar men jag hittar inget när jag söker, så här är en enkel instruktion:
1) Leta upp ett stenröse på EN PLATS DÄR INGEN GÅR.
2) Vält undan en sten.
3) Skit.
4) Om du använder dasspapper: elda upp det.
5) Vält tillbaka stenen.

Latrinspade är överkurs i fjällen eftersom det finns bra stenrösen.
 
Re: Re:

svartöra; sa:
Grop? De la bara o dra ner brallorna o do what you gotta do. :p hur gör djur?
Så ska man inte göra nä. Det är fantastiskt hur mycket bajskorvar det ligger överallt på fjället och dasspapper dessutom.

Trodde detta hade diskuterats i andra trådar men jag hittar inget när jag söker, så här är en enkel instruktion:
1) Leta upp ett stenröse på EN PLATS DÄR INGEN GÅR.
2) Vält undan en sten.
3) Skit.
4) Om du använder dasspapper: elda upp det.
5) Vält tillbaka stenen.

Latrinspade är överkurs i fjällen eftersom det finns bra stenrösen.

6) håll undan tårna när du välter tebax stenen.
7) akta stänket.
 
Kurs i avancerad fjällsk**ning.

gundj; sa:
svartöra; sa:
Grop? De la bara o dra ner brallorna o do what you gotta do. :p hur gör djur?
Så ska man inte göra nä. Det är fantastiskt hur mycket bajskorvar det ligger överallt på fjället och dasspapper dessutom.

Trodde detta hade diskuterats i andra trådar men jag hittar inget när jag söker, så här är en enkel instruktion:
1) Leta upp ett stenröse på EN PLATS DÄR INGEN GÅR.
2) Vält undan en sten.
3) Skit.
4) Om du använder dasspapper: elda upp det.
5) Vält tillbaka stenen.

Latrinspade är överkurs i fjällen eftersom det finns bra stenrösen.

6) håll undan tårna när du välter tebax stenen.
7) akta stänket.

4 b) Använd gärna avancerad teknik!
Bilden visar tre miljömedvetna fjällvandrare med ett något manipulerat bensinkök.
Fördelen: Dasspappret försvinner inom 0,3 sekunder.
Nakdelen: Mkt hög bränsleförbrukning.
flamen1.jpg

Parental advisory: Don't try this at home!!!

/miljömedvetne Georg
 
Fada Guedra skrev:
Jag och min bror tänkte ge oss ut på våran andra vandring snart. Efter förra gången är det två frågor (vad jag vet nu, det kan komma fler ;) ) som dykt upp.
Hur gör man med naturbehoven? ska man ta med sig en trädgårdspade och gräva en grop?
Hur gör man med stenröserna varför lägger man en sten på toppen och när ska man göra det?
Daniel har svarat på hur man gör naturbehoven, det blir många stenar man vänder under en vandring.
Angående stenrösen antar jag att du avser de rösen man bygger för att visa var leden går. Jag har aldrig gjort rösen. I år var jag upp till Darfal (Tarfala) och i övre delen av dalen fanns det så många rösen att man inte visste vilka man skall följa. Så mitt förslag är bygg inga fler rösen. // Roland
 
Rösen

Bygg inga rösen. Men om du vill så kan du ju alltid lägga till en liten sten på ett toppröse, se då till att det verkligen är toppröset, för det finns ibland flera rösen på en fjälltopp.
 
Re: Re:

svartöra; sa:
1) Leta upp ett stenröse på EN PLATS DÄR INGEN GÅR.

Jag hoppas att du med "röse" menar ett som samlats av naturens krafter och inte människans. En stenhög, alltså.
Röse misstolkas - man vill ju inte att folk ska tro att led- eller topprösen är fjällvandrartoaletter.

Om jag inte hittar en sten brukar jag lyfta på en tuva som jag lägger tillbaka när klicken är klickad.

Men om man går ledat finns inte problemet, för då passerar man utedass en gång om dagen.
 
Jag hoppas att du med "röse" menar ett som samlats av naturens krafter och inte människans. En stenhög, alltså.
Förvisso :)

Det där med att bajsa i topprösena har hittills inte vunnit anklang i folkets djupa led. Tur är väl det.

"Wir gingen von Abtritt zu Abtritt und am Ende sassen wir auf die Topfe" eller hur det nu stod i Grönköpings veckoblad.
 
Litteraturtips

Det finns ju en bok i ämnet: "How to shit in the woods".

Vet ej namnet på författaren och har inte heller själv läst mästerverket. Läste däremot en krönika i nån tidning som behandlade boken. Krönikören var hyfsat sarkastisk...

Att elda dasspapper... jovisst. Men om det är kallt och regnigt skyndar jag mig helst förbi jokken för handtvätt istället för att (med nerkyld ända) sitta på huk i doftande ångor och pilla med tändstickor... :)

Angående rösen - bygg inte! Däremot kan det som sagt alltid vara schysst att bättra på ett dåligt röse - om man är säker på att röset hör till leden.
 

Liknande trådar